لوگو کلینیک مغز و اعصاب روزمهر

گردن درد چیست؟

اگر مثل من همیشه با گردن درد مواجه هستید و این درد کلافه کننده تمرکز شما را می‌گیرد، به شما پیشنهاد می‌کنم کمی درباره درد در ناحیه گردن و نحوه بهبود و درمان آن مطالعه کنید. شاید راهی برای حل این مشکل یا کنترل آن پیدا کردید.

گردن درد در بین افراد بزرگسال یکی از مشکلات عادی و یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین افرادی است که شغل نشسته دارند. این مشکل همچنین در بین دانشجویان نیز مشاهده می‌شود.

میزان شیوع گردن درد در طول سال‌های گذشته به طور مشخصی افزایش یافته و امروزه رتبه دوم بعد از کمردرد را به خود اختصاص داده است.

گردن درد یکی از مشکلات معمول مربوط به سلامتی است که معمولاً موقتی بوده و طول مدت آن در حدود یک تا دو هفته است که با مشاهده درد گردن باید درمان درد گردن شروع شود.

گردن درد اغلب در نتیجه کشیدگی عضلات ایجاد می‌شود. در بعضی موارد هم علت گردن درد التهاب غدد بوده که به خاطر عفونت‌های ویروسی یا سایر عفونت‌ها است. در این حالت لازم است بیمار علت درد گردن خود را به دقت تحت کنترل داشته باشد.

در صورتی که درد بیمار همیشگی بوده یا به تدریج شدید شود، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد یک مشکل جدی‌تر برای فرد باشد و برای درمان گردن درد خود باید اقدام نماید. در ادامه برای بررسی بیشتر درباره گردن درد و علائم و انواع آن با کلینیک تخصصی روزمهر همراه باشید.

 

آناتومی گردن انسان

از نظر آناتومیک، گردن از ستون مهره‌‌هایی که از جمجمه شروع شده و تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده ‌است. دیسک گردن، جلوی ضربات ما بین استخوان‌ها را می‌گیرد.

هفت مهره در ستون فقرات گردنی وجود درد که اطراف نخاع شوکی و کانال‌ها‌یش را گرفته‌اند و پایداری گردن به علت شکل مهره‌ها و لیگامان‌ها و عضلات اطراف آن تأمین می‌شود.

در بین مهره‌ها غضروفی که عمدتاً از آب تشکیل شده و دیسک نام گرفته، قرار دارد. هم ساییدگی خود مهره‌ها ( آرتروز گردن) و هم بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ها ( دیسک گردن) می‌توانند عوامل گردن درد باشند. به طور کلی دیسک گردن و آرتروز گردن از شایع‌ترین دلایل درد گردن شدید است.

علاوه بر این، عضلات روی یک یا چند مفصل گردن را پوشانده و با توجه به کوتاهی این عضلات، می‌توان گفت که این عضلات خود عامل بسیاری از دردهای گردنی هستند. پس علت دیگر درد گردن کوتاهی عضلات گردن است.

در هر دو طرف انتهای عضله‌ها خود تبدیل به یک قسمت سخت و بافت الیافی به نام تاندون می‌شود که رابط استخوان و زواید استخوانی گردنی است و در کشیدگی‌ها، ضربات و وضعیت‌های بد گردن موقع خوابیدن می‌تواند عامل درد شدید گردن باشد.

بسیاری موارد ناراحتی‌های گردنی را به آرتروز گردن نسبت می‌دهند. در حالی که همین پاتولوژی‌ها و گرفتگی‌های گردن، باعث درد گردن می‌شود که به راحتی قابل کنترل است و گاهی این گرفتگی‌های کوچک را آرتروز گردن می‌نامند.

 

گردن درد چیست؟

گردن در جهات مختلف حرکت می‌کند و وزن سر را تحمل می‌کند. شرایین، پوست، غدد لنفاوی، وریدها، حنجره و غده تیروئید همگی در ساختار گردن قرار دارند و هر بیماری که بر این اعضا و بافت‌ها تأثیر بگذارد، می‌تواند به درد گردن منجر شود.

استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات گردن از سر محافظت کرده و امکان حرکت سر را فراهم می‌کنند. هر گونه ناهنجاری، التهاب و یا آسیب می‌تواند منجر به بروز درد در گردن شود.

گردن شما کار سختی دارد، زیرا وزن کل سر که مانند یک توپ بولینگ است، را در تمام طول روز حفظ می‌کند. استخوان‌های بالای ستون فقرات به همراه ماهیچه‌ها و رباط‌ها از سر شما که حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد پشتیبانی می‌کند.

این یک تعادل ظریف است. همان‌طور که بیش‌تر مردم در این مواقع می‌گویند، مواردی مانند خوابیدن بد و وضعیت بد بدن می‌تواند باعث گردن درد شود.

میزان شیوع گردن درد در طی سال‌های اخیر افزایش یافته و هم اکنون رتبه دوم بعد از کمر درد را دارد. گردن درد یکی از مشکلات معمول مربوط به سلامتی است که معمولاً موقتی بوده و طول مدت آن در حدود یک تا دو هفته است.

زمانی ‌که گردن شما درد می‌گیرد، به گردن درد دچار شده‌اید و گردن درد می‌تواند شدید یا خفیف باشد. همچنین ممکن است این درد تیر کشنده، گنگ، منتشر و لوکالیزه باشد.

هرگونه اختلال، التهاب یا آسیب می‌تواند باعث درد یا سفتی گردن شود، اغلب این طور است که بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می‌کنند.

در بسیاری از موارد، گردن درد به ‌علت حالت بدنی بد یا استفاده‌ی زیاد از این اندام از بدن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه‌جایی مهره‌ها است.

با‌ توجه ‌به اینکه علل متنوعی می‌توانند باعث ایجاد درد در گردن شوند، ممکن است علائم بسیار متفاوتی همراه با آن وجود داشته ‌باشد.

البته علت اصلی آن که فشار یا کشیدگی عضله به علت حالت نامناسب طولانی‌ مدت بدن و یا خوابیدن با حالت نامناسب است، معمولاً به ‌تنهایی دیده‌ می‌شود. اما ممکن است در شرایط اورژانس موارد زیر نیز همراه آن دیده ‌شود:

  • تب
  • سردرد
  • درد در چانه
  • تهوع و استفراغ

به‌ علاوه ممکن است در شرایط وجود مشکل در مهره‌های گردن، مواردی مانند بی‌حسی و احساس مورمور شدن در دست‌ها نیز وجود داشته‌ باشد.

 

علت درد گردن چیست؟

همان‌طور که در بالا گفتیم، بیشترین علت وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرم‌های عضلانی است.

وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست‌ها به شما تذکر می‌دهد که حتی در مراحل اولیه آن به پزشک مراجعه کنید، تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد. چرا که درمان در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر اتفاق می‌افتد.

به طور کلی می‌توان گفت، گردن درد می‌تواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت‌های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب و گاهی مشکلات گردن باعث درد می‌شود.

گاهی ممکن است بیمار درد را در گردن خود احساس نکند، درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره‌ای سینه‌ای احساس شود.

 

گردن درد چه علائمی دارد؟

این عارضه علائم فراوانی دارد، علائم و نشانه‌های ناشی از گردن درد عبارت‌اند از:

  • انواع سردرد
  • گرفتگی عضلات و اسپاسم
  • کاهش توانایی در حرکت دادن سر
  • درد در زمان نگه داشتن سر در یک مکان در طولانی مدت، مانند زمان رانندگی یا کار با کامپیوتر بدتر می‌شود.

در بیشتر مواقع گردن درد با روش‌های درمان خانگی و با گذشت مدت زمان بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که بعد از مدتی درد تسکین پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین گردن درد ناشی از تصادفات یا زمین خوردن نیاز به بررسی فوری دارد.

 

انواع گردن درد

  1. سردرد
  2. درد عضلانی
  3. درد ارجاعی
  4. درد مفصل فاست
  5. گردن درد عصبی
  6. دردهای استخوانی
  7. گرفتگی یا اسپاسم عضله