میگرن چیست؟ بیماری مغزی که هر هفت نفر یک نفر را مبتلا می کند.

میگرن چیست؟ میگرن یک سردرد ساده نیست؛ بلکه یک بیماری است که باعث اختلال در سیستم عصبی و درد تبش دارد شدیدی در یک طرف سر می‌شود و می‌تواند روزها، شما را در رختخواب و اتاق تاریک اسیر کند.

فعالیت‌های بیش از اندازه، نور، صدا و دیگر  محرک‌ها باعث علائمی مانند بی حوصلگی، حالت تهوع و استفراغ، اختلالات بینایی، مشکل در گفتار و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

بعضی از افراد درد میگرن را در جاهای مختلفی از صورت احساس می‌کنند که احتمال دارد با سردردهای سینوسی  یا اسپاسم‌های عضلانی گردنی اشتباه گرفته شود.

سردرد میگرنی در زنان حدود 3 برابر بیشتر از مردان است و بیش از 12 درصد از جمعیت جوان ایالت متحده آمریکا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. میگرن می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد و در خانواده‌ها اتفاق بیفتد.

ابتلا به میگرن ممکن از دوران کودکی شروع شود و تا بزرگسالی همراه آن باشد؛ ولی در بیشتر موارد در آخر زندگی و دوران پیری از بین می‌رود.

ما در کلینیک تخصصی و مغز و اعصاب روز مهر قصد داریم که میگرن چیست؟  به شما توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

میگرن چیست؟

یک بیماری است که باعث اختلال در سیستم عصبی مغز می‌شود و علائم متفاوتی را در هر فرد ایجاد می‌کند و به صورت ضربان دار از یک طرف سر شروع می‌شود. در بیشتر مواقع سردرد میگرنی شما احتمال دارد که با فعالیت‌های بدنی، بوی عطر و مواد غذایی، نور و صدا شدیدتر شود.

ممکن است این سردرد چهار ساعت در روز و حتی چندین هفته نیز طول بکشد. تحقیقات انجام شده روی این بیماری نشان می‌دهد که یکی از ششمین بیماری‌های ناتوان کننده در جهان است.

تشخیص یک سردرد معمولی با سردرد میگرنی می‌تواند سخت باشد و شما می‌توانید انواع مختلف سردرد را که در زمان‌های مختلف تجربه می‌کنید بنویسید و به پزشک متخصص نشان دهید تا از روی علائم بتواند نوع سردردتان را تشخیص بدهد.

تشخیص درست سردرد بسیار مهم است تا بتوانید سردردهای خود را مدیریت کنید و بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

میگرن چه نوع سردردی است؟

سردرد انواع مختلفی دارد که به دو دسته عمده تقسیم بندی می‌شوند که شامل سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه می‌باشند. سردرد میگرنی یک سردرد اولیه است به این دلیل که ناشی از یک بیماری زمینه‌ای نیست و توسط عوامل محیطی و ژنتیکی اتفاق می‌افتد.

اختلالات سردردهای اولیه به وسیله معاینه‌های پزشکی و از طریق علائم انجام می‌گیرد و هیچ گونه آزمایش خون و تصویر برداری،  برای تشخیص درست آن وجود ندارد؛ ولی سردردهای ثانویه معمولاً بر اثر یک بیماری زمینه و مشکل جدی پزشکی اتفاق می‌افتند.

هاله میگرن چیست؟

هاله که به آن اورای میگرن نیز می‌گویند به علائم حسی، حرکتی، شنیداری و گفتاری  می‌باشد که به وسیله‌ی سیگنال‌ها و نورون‌های عصبی هشداردهنده و قبل از شروع سردرد میگرنی ظاهر می‌شوند. میگرن را معمولاً به اشتباه به عنوان تشنج یا سکته مغزی تشخیص می‌دهند.

اورای میگرن معمولاً قبل از سردرد ظاهر می‌شود ولی در بعضی از افراد ممکن است که بعد از سردرد نیز ظاهر شود. یک هاله میگرنی می‌توانید بین 10-60 دقیقه ادامه داشته باشد. بیش‌تر از 15-20 درصد افرادی که سردرد میگرنی را تجربه می‌کنند به هاله میگرن مبتلا هستند.

علائم هاله میگرن را با خوردن انواع داروها زیر نظر پزشک متخصص می‌توانید مدیریت و درمان کنید.

انواع هاله‌ها شامل موارد زیر است:

• دیدن الگوهای ستاره مانند در هوا
  • نقطه‌های کور در بینایی
  • سوزن‌سوزن‌شدن پوست
  • زنگ زدن گوش
  • تاری دید
  • تغییر در بو یا طعم خوراکی‌ها
  • تغییرات خلق و خو
انواع سردردهای میگرنی

انواع مختلفی از میگرن وجود دارد که ممکن است، نقاط مختلفی از اندام‌های بدن را تحت تأثیر قرار بدهد  که شامل موارد زیر است:

میگرن همراه با اورا

حدود 10-15 درصد از افراد مبتلا به میگرن هاله‌ها را تجربه می‌کنند این هاله میگرن معمولاً قبل از میگرن یا هنگام درد اتفاق می‌افتد و تقریباً بین 10-30 دقیقه طول می‌کشد. اورای میگرن یک زنگ هشدار است که این امکان را به شما می‌دهد که قبل از شروع سردرد به کمک داروها از بروز سردرد میگرنی خود جلوگیری کنید.

میگرن بدون سردرد

این  سردرد میگرنی را با نام‌های میگرن خاموش یا استفالژیک نیز می‌شناسند. این نوع میگرن فقط دارای علامت‌های هاله است و به هیچ عنوان فرد هیچ گونه دردی را در ناحیه سرش احساس نمی‌کند.

میگرن همی بلژیک

این نوع میگرن باعث فلج موقت یک طرف بدن و تغییرات حسی و عصبی بدن می‌شود و هنگام شروع سردرد ممکن است که با احساس سوزن شدن در دست‌ها و سرگیجه یا اختلالات بینایی همراه باشد. این میگرن گاهی اوقات باعث سردرد در یک قسمت از بدن می‌شود.

میگرن چشمی

در میگرن چشمی  شاید شما هم متوجه تغییرات بینایی به طور جزئی یا به صورت کامل اما موقت در یک چشم خود شوید و یا همراه با یک درد در ناحیه چشم که ممکن است که به سایر اجزا سر شما سرایت کند. این کم شدن بینایی احتمال دارد که یک دقیقه الی چند ماه طول بکشد.

میگرن مزمن

اگر سردردهای شما بیش‌تر از 15 روز در ماه طول می‌کشد و علائم آن به صورت  متعدد تغییر می‌کند و باعث تغییراتی در شدت درد می‌شود شما به میگرن مزمن مبتلا هستید.  اغلب این افراد مجبورند که بیش‌تر از 10-15 روز داروهای ضد سردرد مصرف کنند که می‌تواند این امر  منجر به سردردهای شدیدتر شود.

میگرن با هاله ساقه مغز

نام دیگر سردرد میگرنی ساقه مغز، بازیلار می‌باشد که شکل بسیار نادرتری از سردرد میگرنی است این سردردهای میگرنی باعث  نوسانات عروق خونی که در ابتدای مغز وجود دارند می‌شوند. میگرن ساقه مغز می‌تواند با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و مشکلات بینایی همراه باشد و گاهی اوقات باعث دردهای ناتوان کننده در سر می‌شود.

وضعیت میگرن چیست؟

این نوع بسیار نادر و شدیدی  از سردرد میگرنی می‌باشد و می‌تواند بیش‌تر از 72 ساعت ادامه داشته باشد. سردرد و داشتن حالت تهوع می‌تواند زندگی شما را دچار اختلال کند و مصرف بیش از اندازه از داروهای مسکن باعث ابتلا به سردردهای میگرنی می‌شود.

مراحل سردرد میگرنی چیست؟

فازها یا مراحل میگرن به چهار دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند که شامل موارد زیر است:

1. پیش دروم
  2. هاله
  3. سردرد
  4. پس دروم

تقریباً 20-30 درصد از افراد قبل از شروع سردرد علائم را تجربه می‌کنند.

مرحله پیش دروم:

این مرحله تقریباً یک یا چند روز  قبل از  شروع سردرد ظاهر می‌شود و شامل علائم عاطفی مانند احساس سر خوشی، افسردگی شدید و مشکلات تغذیه‌ای مانند نداشتن میل به غذا، یبوست و اسپاسم‌های عضلانی در گردن می‌شود ممکن است بعضی از افراد این فاز را تجربه نکنند.

سایر علائم این فاز شامل موارد زیر است:

• مشکل در صحبت کردن
  • اختلالات خواب
  • هوس‌های غذایی
  • افزایش ادرار
هاله

در این مرحله فرد علائم بینایی، شنوایی و گفتاری را تجربه می‌کند و بین 5- 60 دقیقه طول می‌کشند بیشتر مردم دچار هاله میگرن نمی‌شوند و یا آن را هم‌زمان با سردرد میگرنی دارند.

سردرد

میگرن چیست؟ ممکن است این درد در  حدود 4- 72 ساعت رخ بدهد  و گاهی اوقات خیلی خفیف می‌باشد یا درد آن به صورت ضربان دار در یک قسمت  از سر احساس می‌شود. گاهی اوقات این سردرد از یک طرف سر شروع می‌شود و بعد از گذشت مدتی در تمام نقاط مختلف مغز پخش می‌شود.

علائم سردرد شامل موارد زیر است:

• گردن درد
  • حساسیت به نور و صدا
  • آبریزش بینی
  • استرس و اضطراب
پست دروم میگرن چیست؟

در این مرحله علائم به صورت آهسته از بین می‌رود و حدود یک تا سه روز طول می‌کشد. در این مرحله ممکن است که فرد علائمی مانند گیجی، اسپاسم عضلانی و خواب آلودگی را تجربه می‌کند حدود 80 درصد از افراد علائم پست دروم را دارند.

دیگر علائم پست دروم عبارتند از:

• حواس پرتی
  • درک نکردن حل مسئله
  • تغییرات خلق و خو

میگرن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب با توجه به تاریخچه پزشکی، علائم، سابقه سردردهای میگرنی خانواده و پرسیدن سؤالاتی مانند موارد زیر، میگرن شما را تشخیص می‌دهد که عبارتند از:

• علائم سر درد و شدت آن چقدر می‌باشد؟ آن را شرح دهید
  • مثلاً زمانی که آن را دریافت می‌کنید چه مواقعی است؟
  • محل درد و خود را بگویید آیا ضربان دار است؟ یا از کجا شروع می‌شود
  • چه چیزی سردرد شما را بهتر یا بدتر می کند؟
  • ممکن است درمورد عوامل استرس زا و محرک‌ها از شما سؤال بپرسد
  • علائم خود را قبل یا بعد از سردرد بگویید
  • شاید از شما بپرسد آیا در خانواده سردرد میگرنی دارید یا خیر؟

همچنین ممکن است پزشک متخصص برای شما آزمایش خون و تصویر برداری MRI را برای اطمینان از اختلال‌های دیگر مانند سکته و تشنج بخواهد که انجام دهید.

درمان میگرن

از داروهای بدون نسخه برای بعضی از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی خفیف تا متوسط استفاده می‌کنند. داروهای بدون نسخه که مورد تأیید سازمان و دارو آمریکا می‌باشند شامل موارد زیر است:

• استامینوفن
  • آسپرین
  • ناپروکسن
  • ایبوپروفن

داروهای بدون نسخه را باید با احتیاط زیاد مصرف کنید؛ زیرا استفاده بیش از اندازه از این قرص‌ها باعث شدیدتر شدن سردردها می‌شود. اگر بیش از گذشت چند هفته قرص‌های سردرد باعث کاهش درد در ناحیه سر شما نشود حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا قرص‌ها را تغییر بدهد.

داروهای تسکین دهنده درد میگرن به صورت قرص، آمپول، شیاف و اسپری بینی در بازار به فروش می‌رسند و پزشک متخصص بهترین روش درمانی را با توجه به شدت درد و علائم شما تجویز می‌کند.

روش‌های خانگی برای درمان میگرن
  • استفاده از کمپرس یخ روی پیشانی و گردن به کاهش درد شما کمک می‌کند
  • ماساژ دادن پوست سر خود با روغن‌های اسطوخودوس و رزماری
  • یوگا
  • استراحت در اتاق تاریک
  • مدیتیشن

روش درمانی بیوفدبک چیست؟

این دستگاه شامل الکترودهای حسگر است که به پوست سر شما متصل می‌شود و تنش‌های فیزیکی و تغییرات سیگنال مغز شما را اندازه گیری می‌کند.

دستگاه بیوفدیبک باعث کنترل کردن استرس و فرایندهای فیزیکی شما به‌مرورزمان می‌شود و شما مجبور نیستید که تا آخر عمر از این  تجهیزات استفاده کنید و به  مرور زمان به وسیله این دستگاه یاد می‌گیرد که تنش و استرس‌های خود را به تنهایی مدیریت کنید.

میگرن چیست؟

میگرن می‌تواند بسیار مخرب باشد و رفتن به محل کار، مدرسه و سایر فعالیت‌های روزانه شما را دچار اختلال کند و راه‌های زیادی برای پیشگیری از میگرن و کاهش علائم وجود دارد. برای رفع علائم خود و مصرف داروها حتماً زیر نظر یک پزشک متخصص باشید.