بهترین کلینیک درمان گردن درد

مدیریت کلینیک دکتر جوادی

لیست دکتر ها:

درمان گردن درد

درمان گردن درد از آن مسائل سخت و حساسی است که گاهی به راحتی نمی‌توان علت ایجاد آن و در نتیجه نوع درمان مورد نیاز برای این مشکل را تشخیص داد؛ بنابراین اگر مدام با مشکل گردن درد دست و پنجه نرم می‌کنید، لازم است اندکی درباره آن اطلاعات کسب کنید.

درد گردن  یکی از شایع‌ترین دردهای استخوانی و عضلانی است که سن‌ و سال مشخصی ندارد. تمامی افراد در همه گروه‌های سنی در معرض این درد هستند.

گردن ‌درد می‌تواند بر اثر برخی اختلالات یا بیماری‌ها باشد که هریک از بافت‌های گردن شامل اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها یا ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند.

ماهیچه‌های گردن ممکن است به دلیل قرار گرفتن در وضعیت نامناسب، مانند نشستن در وضعیت نامناسب پشت میز، تحت فشار قرار گیرند. آرتروز نیز یکی از علل شایع گردن ‌درد است.

اگر شما هم جزو فردای هستید که مجبور به نشستن بر روی صندلی به مدت طولانی هستید و فعالیت‌هایی مانند کار با کامپیوتر را انجام می‌دهید یا دانشجو هستید، گردن درد در شما بیشتر از سایر افراد است.

به طور کلی در حدود 10% از افراد با یک دوره گردن درد در هر سال روبه‌رو می‌شوند. همچنین گردن درد در بین زنان نیز کمی بیشتر از مردان دیده می‌شود.

در ادامه این بخش با کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روزمهر همراه باشید، تا با گردن درد، دلایل ایجاد، علائم و راهکارهای درمانی آن آشنا شوید.

گردن درد چیست؟

زمانی ‌که گردن شما درد می‌گیرد، به گردن درد دچار شده‌اید و گردن درد می‌تواند شدید یا خفیف باشد. همچنین ممکن است این درد تیر کشنده، گنگ، منتشر و لوکالیزه باشد.

هرگونه اختلال، التهاب یا آسیب می‌تواند باعث درد یا سفتی گردن شود، بیشتر این طور است که بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می‌کنند.

در بسیاری از موارد، گردن درد به ‌علت حالت بدنی بد یا استفاده‌ی زیاد از این اندام از بدن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه‌جایی مهره‌ها است.

با‌ توجه ‌به اینکه علل متنوعی می‌توانند باعث ایجاد درد در گردن شوند، ممکن است علائم بسیار متفاوتی همراه با آن وجود داشته ‌باشد. در نتیجه درمان گردن درد نیز راه‌های متفاوتی داشته و از روش‌های خانگی گرفته تا طبی متنوع است.

برای آشنایی بیشتر با آناتومی گردن و همچنین به طور کلی گردن درد، علائم، انواع و علت به وجود آمدن آن، می‌توانید به مقاله گردن درد چیست؟ مراجعه کنید.

علت گردن درد

گردن درد بیشتر در نتیجه کشیدگی عضلات به وجود می‌آید. از دیگر دلایلی که در بعضی موارد باعث ایجاد درد در گردن می‌شود، التهاب غدد به خاطر عفونت‌های ویروسی یا سایر عفونت‌ها است.

در این حالت لازم است بیمار علت درد گردن خود را به دقت تحت کنترل داشته باشد. در صورتی که درد بیمار دائمی بوده یا به تدریج تشدید شود، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد یک مشکل جدی‌تر برای شخص باشد و برای درمان گردن درد خود باید اقدام کند.

اما در موارد عادی علت گردن درد را می‌توان رفتارهای اشتباه و سبک غلط زندگی دانست. عواملی مانند، نشستن اشتباه، خم شدن بیش از حد در مقابل صفحات گوشی و کامپیوتر، حمل بار سنگین، کفش نامناسب، استرس و… باعث ایجاد این بیماری می‌شوند.

همچنین درد در گردن می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مانند فتق دیسک کمر، تنگی کانال نخاع، آرتروز باشد؛ اما به طور کلی علل شایع گردن درد عبارت‌اند از:

• کشیدگی‌های عضلانی: خم ‌شدن بیش از حد و طولانی روی صفحه کامپیوتر یا گوشی و به طور کلی استفاده‌ی بیش از حد از گردن، اغلب باعث کشیدگی عضلات می‌شود. حتی موارد جزئی، مانند مطالعه در رختخواب یا دندان‌قروچه، می‌تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.
  • آسیب مفاصل: با افزایش سن مفصل گردن نیز درست مانند بقیه مفاصل دچار فرسودگی می‌شوند. در واقع غضروف‌های بین مهره‌های گردن از بین رفته و باعث درد در ناحیه گردن می‌شود.
  • تحت فشار قرار گرفتن عصب: فتق (بیرون‌زدگی) دیسک یا خارهای استخوانیِ مهره‌های گردن می‌تواند بر روی اعصابِ منشعب از نخاع فشار بیاورد.
  • آسیب‌ها: تصادف‌ها اغلب باعث می‌شوند که سر به طور ناگهانی به سمت عقب و سپس به جلو حرکت کند و در نتیجه، بافت‌های نرم گردن (عضله، عصب، رباط) تحت فشار قرار گیرند.
  • بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث درد گردن شوند. بیماری‌هایی مانند:
  1. آرتریت روماتوئید: یک بیماری خودایمنی و التهابی که در آن سیستم ایمنی بدن، به مفاصل حمله و باعث تخریب آن‌ها می‌شود و برای درمان گردن درد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  2. مننژیت: التهاب غشاهای محافظ و پوشاننده مغز و نخاع در زمینه عفونت، ضربه، تومور، مصرف بعضی داروها و غیره.
  3. سرطان

۷ نوع رایج گردن درد

1. درد عضلانی

اگر عضلات بیش از حد کشیده ‌شوند، در لایه‌های بافت همبند پارگی‌هایی اتفاق می‌افتد که این موضوع باعث ضعیف شدن عضله و بروز درد می‌شود. کشیدگی عضلات، رگ به رگ شدن و پارگی از دلایل شایع درد در ناحیه گردن هستند.

در صورتی که در ناحیه گردن احساس درد مداوم دارید، بهتر است حتماً جهت درمان گردن درد به فوق متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

2. گرفتگی یا اسپاسم عضله

وقتی که صبح از خواب بیدار می‌شوید و گردن درد دارید، احتمالاً دچار اسپاسم عضلانی شده‌اید. منظور از اسپاسم عضلانی، انقباض ناگهانی و دردناک عضله است که به خودی خود رخ می‌دهد.

3. سردرد

اسپاسم‌های عضلانی می‌توانند باعث ایجاد سردرد شده و معمولاً درد آن در پشت و بالای گردن حس خواهند شد. بیشتر بیماران آن را دردی مبهم توصیف می‌کنند. حرکت دادن گردن باعث شدید شدن درد می‌شود.

4. درد مفصل فاست

مفاصل فاست (Facet Joint) همان جاهایی هستند که دو مهره در کنار هم قرار می‌گیرند. بیماری‌هایی مانند آرتروز یا آسیب‌های حاد، این مفاصل را از بین می‌برند. بیماران معمولاً از درد شدید، عمیق و تیز شکایت دارند.

5. گردن درد عصبی

دردهای عصبی تیز، مبهم و گذرا هستند و معمولاً افراد در ناحیه گردن سوزش داشته یا احساس سوزن سوزن شدن می‌کنند. در واقع هر مهره در ستوه فقرات، نقطه خروج یک یا چندین عصب است و التهاب در نزدیکی این نقاط می‌تواند باعث دردهای عصبی شود.

6. درد ارجاعی

درد ارجاعی به دردی گفته می‌شود که در قسمتی غیر از قسمت آسیب‌ دیده بروز می‌کند. گاهی اوقات مشکلات قلبی، گوارشی و سایر اندام‌های دیگر می‌توانند منجر به درد ارجاعی در گردن شوند.

در این صورت حتماً باید با پزشک برای درمان گردن درد مشورت کند، چرا که احتمال بروز یک مشکل عمیق و جدی وجود دارد.

7. دردهای استخوانی

در بیشتر مواقع آسیب به ساختارهای بافت نرم ستون فقرات گردن، باعث ایجاد گردن درد می‌شود. اما گاهی اوقات خود استخوان دردناک است. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از شکستگی یا ضعیف شدن استخوان باشد.

درمان گردن درد

چه وقت لازم است برای گردن درد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد یا سفتی گردن بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد و یا با هرکدام از علائم زیر همراه بود، برای درمان گردن درد به پزشک مراجعه ‌کنید:

• تهوع
  • ضعف
  • بی‌حسی
  • غدد متورم
  • مورمور شدن
  • برآمدگی در گردن
  • سختی تنفس یا بلع
  • درد شدید بدون دلیل واضح
  • اختلال عملکرد روده‌ای یا مثانه‌ای
  • دردی که به بازوها یا پاها کشیده ‌می‌شود.
  • عدم توانایی حرکت ‌دادن بازو یا دست‌ها
  • عدم توانایی در رساندن چانه به قفسه سینه

راهکارهای پیشگیری از درد گردن

همان‌طور که گفتیم، اغلب دردهای گردن مربوط به بد نشستن و وضعیت نامناسب بدن، افزایش سن و فرسایش تدریجی عضلات، استخوان‌ها و دیگر اجزای گردن است و تنها ۱۰ درصد آن مربوط به بیماری‌های جدی مانند تومور، عفونت و… است.

بنابراین، شما می‌توانید در طول مدت زندگی خود با رعایت نکاتی بسیار ساده این مشکلات را به تعویق انداخته و از آسیب‌هایی که در اثر ضربه یا سبک زندگی نادرست متوجه‌ شما می‌شود، پیشگیری نمایید؛ نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید عبارت‌اند از:

• وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید. زمان ایستادن و نشستن مطمئن شوید که شانه‌ها در یک خط مستقیم در امتداد دو طرف لگن است و گوش‌ها مستقیماً در امتداد شانه‌ها قرار دارند.
  • میز، صندلی و یا کامپیوتر خود را جوری تنظیم کنید که صفحه نمایش (مانیتور) در سطح چشم و زانوها کمی پایین‌تر از باسن باشند، همچنین از دسته‌های صندلی برای تکیه دادن دست‌ها استفاده کنید.
  • استراحت‌های مکرر داشته باشید. در ساعت‌های طولانی کار با رایانه یا مسافرت‌های طولانی، باید از جای خود بلند شده، راه بروید و گردن و شانه‌های خود را بکشید.
  • در وضعیت مناسبی بخوابید، در واقع سر و گردن ما باید با بدنمان هم‌راستا باشد. بهتر است یک بالش کوچک هم زیر گردن خود قرار دهید. به پشت خوابیده و ران‌ها را نیز روی بالش‌ها قرار دهید، این کار باعث صاف شدن عضلات ستون مهره‌ها می‌شود.
  • در صورت سیگار کشیدن، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می‌تواند احتمال ابتلا به گردن درد را افزایش دهد.
  • در زمان صحبت، تلفن را بین گوش و شانه قرار ندهید و به جای آن از هدست یا بلندگو استفاده کنید.
  • از کیف‌های سنگین با بند روی شانه استفاده نکنید، چرا که وزن آن می‌تواند به گردن فشار آورد.

انواع درمان‌ درد گردن

اگر شخصی برای درمان گردن درد به پزشک مراجعه کند، پزشک در ابتدا سابقه پزشکی او را بررسی کرده و در نهایت از معاینات فیزیکی برای تشخیص درد استفاده می‌کند.

اما اگر بیمار به درمان‌های اولیه هیچ واکنشی نشان ندهد، پزشک از عکس‌برداری رادیولوژی، اسکن ام‌آرآی یا پرتونگاری کامپیوتری برای بررسی سایر مشکلات استفاده می‌کند.

این مشکلات شامل عارضه‌های مربوط به گردن مانند بافت نرم گردن، بیرون‌زدگی دیسک، تنگی کانال نخاعی، تومورها  یا آسیب‌های عصبی است.

سپس با توجه به اختلال ایجاد شده، پزشک درمان مورد نظر را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. رایج‌ترین درمان‌های پزشکی برای رفع درد گردن، عبارت‌اند از:

1. تجویز دارو

برای درمان گردن درد کم کردن درد آن، می‌توان از داروهای ریلکس کننده عضلات، داروهای ضد التهاب غیر استروئید و داروهای ضد درد اوپیوئیدی استفاده کرد. گاهی اوقات نیز پزشک از تزریق داروهای موضعی برای رفع مشکل بیمار استفاده می‌کند.

2. تزریق دارو

کورتیزون یک داروی مسکن نیست، بلکه تنها یک داروی کاهش دهنده التهاب است. کورتیزون به طور مستقیم در اطراف مفصل یا عصب ملتهب شده تزریق شده و از این راه به کاهش درد سریع بیمار کمک می‌کند.

اگر گردن درد مزمن باشد و درد زیادی برای بیمار به وجود آورد، پزشک از تزریق کورتیزون برای کم کردن درد و التهاب ایجاد شده استفاده می‌کند.

3. فیزیوتراپی

برای درمان گردن درد فیزیوتراپ ممکن است در کنار تمرینات حرکتی از درمان‌های دیگری مانند سرما درمانی یا گرما درمانی، ماساژ درمانی و امواج مافوق صوت برای تسکین درد و کاهش گرفتگی و سفتی عضلات گردن استفاده کند.

4. کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات باعث افزایش فضای اطراف اعصاب شده و فشار را از روی آن‌ها برمی‌دارد و این‌گونه باعث کاهش درد می‌شود.

ترکشن یا کشش ستون فقرات، از جمله درمان‌هایی است که برای درمان گردن درد پیشنهاد می‌شود. این روش برای مواقعی که فرد دچار آرتروز گردن یا بیرون‌زدگی دیسک شده، بسیار مفید است.

5. گردن‌بند طبی

استفاده از گردن‌بند طبی یکی دیگر از راه‌های پزشکی برای تسکین درد گردن است. بریس‌ها و دیگر ابزارهای نگهدارنده گردن با محدود کردن حرکات و ثابت نگه داشتن وضعیت گردن، به تحمل وزن سر کمک کرده و فشارهای وارد بر آن را کاهش می‌دهند.

6. کایرو پراکتیک

درمان دستی نیز بخشی از برنامه درمانی مربوط به گردن درد است که از تکنیک‌ فلکشن دیستراکشن، دست‌کاری ستون فقرات با کمک ابزار، ماساژ تراپی، بافت ‌درمانی نرم، تکنیک‌های دستی کشش و پایداری مفصل و تراپی تریگر پوینت برای انجام کار استفاده می‌کند.

7. لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از جدیدترین روش‌های درمانی است که در آن از پرتو لیزر برای تسریع فرایند بهبودی بیمار، استفاده می‌شود. در این‌ روش پرتوی لیزر به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب ‌دیده تابانده می‌شود. پرتوها توسط سلول‌های هدف جذب شده و به تدریج باعث بهبود بافت آسیب‌دیده می‌شوند.

افرادی که از دیسک گردن رنج می‌برند و دچار گردن دردهای شدید و مزمن هستند، می‌توانند از این روش برای کاهش درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات خود استفاده کنند.

8. عمل جراحی

عمل جراحی آخرین راه حل درمانی است که برای گردن درد پیشنهاد می‌شود. از این روش زمانی استفاده می‌شود که نخاع بیمار دچار آسیب شده باشد و روش‌های غیرجراحی بی‌نتیجه مانده باشد.

اگر شما هم با یکی از انواع گردن دردها دست به گریبان هستید و تاکنون با درمان‌های متداول نتوانسته‌اید آن را بر طرف کنید، یا نگران هستید که نکند پای مشکل حادی در میان باشد، می‌توانید با متخصصین ما در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روزمهر تماس گرفته و جهت درمان یا کنترل گردن درد خود مشاوره رایگان دریافت کنید.