لوگو کلینیک مغز و اعصاب روزمهر

عوارض سکته مغزی و ۷ مورد از عوارضی که زندگی شما را مختل می‌کند!

عوارض سکته مغزی به شدت و محل آسیب مغزی بستگی دارد و می‌تواند طیف وسیعی از ناتوانی‌های خفیف تا فلج کامل را شامل شود. در برخی موارد، سکته مغزی مرگبار است. این حوادث ناگوار می‌توانند منجر به اختلالات جدی در حرکت، گفتار، بینایی، و حافظه شوند. افراد مبتلا به سکته مغزی نیازمند مراقبت و درمان فوری هستند تا از ادامه آسیب‌های جدی جلوگیری شود.

علاوه بر این، پس از سکته مغزی، فرایند بازسازی و توانبخشی برای فرد بسیار اهمیت دارد. این فرایند شامل فیزیوتراپی، توانبخشی شناختی، و حمایت روانی است که به فرد کمک می‌کند تا به حداکثر توانایی‌اش برسد و بهبود یابد. از این رو، شناخت دقیق در مورد علائم سکته مغزی، پیشگیری، و مراقبت‌های لازم بسیار حیاتی است.

در این مطلب کلینیک تخصصی  مغز و اعصاب روز مهر به عوارض سکته مغزی می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عوارض سکته مغزی

سکته مغزی به معنای اختلال قابل توجه در گردش خون در ناحیه خاصی از مغز است. عوارض احتمالی پس از سکته مغزی به ناحیه آسیب دیده مغز و مدت زمان قطع جریان خون بستگی دارد.

با توجه به اینکه مغز تقریباً تمام عملکردهای بدن را تنظیم می‌کند، عوارض متعددی می‌تواند پس از سکته ایجاد شود. موارد زیر برخی از عوارض شایع سکته مغزی را همراه با راهبردهایی برای درمان و مدیریت آنها بیان می‌کند.

1. ضعف و فلج عضلانی

سکته مغزی اغلب منجر به ضعف و فلج عضلانی می‌شود که معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت که به آن همی پارزی گفته می‌شود، می‌تواند منجر به چالش‌هایی در راه رفتن، تعادل، گرفتن اشیا و انجام حرکات پیچیده دست شود.

رویکردهای درمانی با هدف بازیابی قدرت و هماهنگی عضلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحریک قشر مغز، شامل تحریک الکترودهای روی سخت شامه (غشای سخت اطراف مغز) در طول تمرینات توانبخشی است.

تحریک الکتریکی.

درمان با محدودیت‌های اصلاح شده که استفاده از عضلات آسیب دیده را برای کمک به بازیابی آسیب عصبی تشویق می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از وسایل کمکی مانند واکر، عصا و بریس می‌تواند به بازماندگان سکته مغزی در افزایش قدرت و عملکرد عضلانی کمک کند.

2. مشکل در گفتار از عوارض سکته مغزی است. 

هنگامی که سکته مغزی سمت چپ مغز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند به مراکز گفتار و زبان شما آسیب برساند و منجر به وضعیتی به نام آفازی شود. آفازی می‌تواند چالش‌هایی را در صحبت کردن، نوشتن، یا درک زبان گفتاری یا نوشتاری ایجاد کند.

گاهی اوقات، مشکلات گفتاری پس از سکته مغزی ممکن است ناشی از آسیب زبان یا حنجره (جعبه صدا) باشد تا مشکلات زبانی یا درک.

گفتار درمانی و زبان درمانی می‌تواند در رسیدگی به این چالش‌های خاص مفید باشد.

3. مشکلات بینایی

طبق گزارش انجمن سکته مغزی آمریکا، تقریباً 65٪ از افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده اند، با مشکلات بینایی مواجه می شوند. عوارض جدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن بینایی
  • خشکی چشم
  • اختلالات حرکتی چشم مانند نیستاگموس، استرابیسم یا دوبینی
  • بی توجهی فضایی، جایی که اطلاعات بصری در سمت مبتلا به سکته مغزی به طور مؤثر پردازش نمی‌شود
 

گزینه‌های درمانی برای عوارض بینایی پس از سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بینایی درمانی، مانند تمرینات اسکن

منشورهایی که می‌توانند به عینک‌های موجود اضافه شوند تا نحوه درک تصاویر در میدان بینایی شما را تغییر دهند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی

در حالی که از دست دادن نسبی بینایی در موارد خاصی قابل برگشت است، بهبودی کامل برای اکثر افراد غیر معمول است.

4. مشکل در بلعیدن از عوارض سکته مغزی است. 

انجمن سکته مغزی بریتانیا نشان می‌دهد که تقریباً 50٪ از افراد در ابتدا سطحی از دیسفاژی (مشکل در بلع) را پس از سکته تجربه می‌کنند. دیسفاژی می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند سوء تغذیه و آسپیراسیون شود.

آسپیراسیون زمانی اتفاق می‌افتد که غذا یا مایعات به جای مری و معده وارد مجاری هوایی و ریه‌ها می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که آسپیراسیون یکی از دلایل اصلی ذات‌الریه در میان بازماندگان سکته مغزی است.

متخصصان گفتار و زبان می‌توانند به تقویت توانایی بلع شما پس از سکته کمک کنند.

5. از دست دادن حافظه

اختلال حافظه پس از سکته مغزی می‌تواند بر انواع حافظه تاثیر بگذارد:

اطلاعاتی: یادآوری حقایق، مهارت‌ها و مبارزه با اطلاعات جدید را به چالش می‌کشد

کلامی: مشکل در به خاطر سپردن اسامی و جزئیات مربوط به زبان

بصری: با تشخیص چهره‌ها، اشکال و اشیاء مبارزه می‌کند

علاوه بر این، ممکن است مسائل مربوط به تصمیم گیری، توجه و توانایی‌های شناختی ایجاد شود.

مشکلات حافظه ممکن است به طور خود به خود یا از طریق توانبخشی در ماه های اولیه پس از سکته بهبود یابد. با این وجود، برخی از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

علاوه بر این، سکته مغزی احتمال ابتلا به زوال عقل عروقی را افزایش می‌دهد.

6. علائم روانی  از عوارض سکته مغزی است. 

پس از سکته مغزی، علائم افسردگی اغلب ظاهر می‌شود. نگرانی از آینده هم برای خود و هم برای عزیزانتان می‌تواند احساس ناامیدی و اندوه را برانگیزد. این احساسات ممکن است با آشکار شدن پیامدهای ماندگار عوارض سکته مغزی تشدید شوند.

طبق یک مطالعه در سال 2018، تقریباً نیمی از بازماندگان سکته مغزی ناتوانی‌های مزمن را تحمل می‌کنند که بر سلامت روانی آنها تأثیر می‌گذارد.

مشارکت در مشاوره سلامت روان و پیوستن به یک گروه حمایت از سکته مغزی، چه حضوری و چه آنلاین، می‌تواند به ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای مؤثر برای شما و مراقبانتان کمک کند و به طور بالقوه علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

7. پنومونی

ذات الریه ممکن است به دنبال استراحت طولانی مدت در بستر و محدودیت تحرک ایجاد شود. سکته مغزی می‌تواند بر عملکرد ریه تأثیر بگذارد و پاک‌سازی مؤثر مخاط یا محرک‌ها از راه‌های هوایی را به چالش می‌کشد.

در صورت وجود دیسفاژی، احتمال استنشاق مایعات یا ذرات غذا در ریه‌ها افزایش می‌یابد و خطر ابتلا به ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.

برای مدیریت یا کاهش خطر پنومونی پس از سکته، پزشکان ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کنند:

  • آنتی بیوتیک ها
  • مسدود کننده‌های بتا
  • ویتامین E
  • سیلوستازول
  • استاتین ها

7.عفونت های دستگاه ادراری

در یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، مشخص شد که تقریباً از هر 5 نفری که سکته مغزی را تجربه می‌کنند، 1 نفر به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا می‌شود که اغلب به دنبال استفاده طولانی‌مدت از کاتتر در طول بستری شدن در بیمارستان است.

پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک را برای مدیریت یا پیشگیری از عفونت ادراری پس از سکته توصیه کند.

مشکلات روده و مثانه

پس از سکته مغزی، افراد ممکن است با عوارض آزاردهنده و طاقت فرسا از جمله:

  • یبوست
  • اسهال
  • بی اختیاری ادرار

بر اساس یک بررسی در سال 2019، تمرکز بر مداخله زودهنگام برای عملکرد روده و مثانه پس از سکته می‌تواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد.

چگونه می توانم از عوارض سکته مغزی جلوگیری کنم؟

کارشناسان از راهکارهای زیر برای کمک به جلوگیری از سکته‌های اولیه یا ثانویه حمایت می‌کنند:

  • یک رژیم غذایی سالم برای قلب مانند رژیم مدیترانه‌ای یا DASH اتخاذ کنید.
  • فعالیت بدنی منظم را در بیشتر روزهای هفته، اگر نه در تمام روزهای هفته، حفظ کنید.
  • برای 7 تا 9 ساعت خواب شبانه تلاش کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سطح فشار خون، کلسترول و قند خون در محدوده سالم باقی می‌ماند.
  • در صورت مصرف الکل، مصرف الکل را متعادل کنید.
  • استرس را به طور مؤثر مدیریت کنید.
  • اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید.
  • در مورد استفاده از آسپرین یا داروهای کاهش دهنده کلسترول با پزشک خود مشورت کنید.

پیش بینی دقیق عوارضی که ممکن است پس از سکته مغزی ایجاد شود، چالش برانگیز است. درگیر شدن در یک برنامه توانبخشی سکته مغزی می‌تواند به کاهش تأثیر عوارض یا تسریع روند بهبودی شما کمک کند.

تقویت سلامت قلب و عروق شما بسیار مهم است زیرا می‌تواند به حداقل رساندن اثرات عوارض و پیشگیری از سکته‌های بعدی کمک کند.

سؤالات متداول

شایع‌ترین عارضه سکته مغزی چیست؟

از جمله شایع‌ترین عوارض پس از سکته مغزی، تغییرات در عملکرد عضلات و اندام‌ها است. با این حال، یک مطالعه از سال 2022 نشان می‌دهد که افسردگی پس از سکته شایع‌ترین عارضه است که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد.

در 3 روز اول پس از سکته مغزی چه اتفاقی می‌افتد؟

در موارد سکته‌های مغزی شدید، افراد ممکن است روزهای اولیه یا بیشتر را در مراقبت‌های ویژه بگذرانند. برای بیماران پایدار، بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز سکته مغزی معمولاً توانبخشی را ظرف 24 ساعت پس از سکته شروع می‌کنند.

در این دوره 3 روزه اولیه، تیم پزشکی شما نوع سکته و شدت آسیب را شناسایی خواهد کرد. آنها همچنین توسعه استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت درمان را آغاز خواهند کرد.

میانگین طول عمر بعد از سکته چقدر است؟

امید به زندگی پس از سکته مغزی بر اساس عوامل متعددی از جمله سن و نوع و شدت سکته متفاوت است. میزان بقا برای افرادی که سکته مغزی ایسکمیک را تجربه کرده‌اند در مقایسه با افرادی که سکته مغزی هموراژیک داشته‌اند بالاتر است. یک مطالعه در سال 2022 نشان می‌دهد که به طور متوسط، سکته مغزی امید به زندگی را 5.5 سال کاهش می‌دهد.

عواقب طولانی مدت سکته مغزی چیست؟

اثرات درازمدت سکته مغزی ممکن است شامل چالش‌هایی با راه رفتن، مهارت‌های حرکتی ظریف، بلع و گفتار باشد. مشکلات حافظه، به ویژه در مورد یادگیری و حافظه کوتاه مدت، ممکن است باقی بماند. نوسانات خلقی، علائم افسردگی و تغییرات شخصیتی می‌توانند با گذشت زمان، با مشاوره به طور بالقوه، بهبود یابند.

سخن پایانی

پیش بینی بهبودی سکته مغزی می‌تواند یک کار پیچیده باشد. حتی پس از هفته‌ها یا ماه‌ها پیشرفت ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. علاوه بر این، عوارض جدیدی که بلافاصله پس از سکته مغزی وجود نداشتند یا جزئی ممکن است ظاهر شوند.

برخی از افراد به ویژه در ماه‌های اولیه با لحظات گذرا بهبودی خود به خودی مواجه می‌شوند. همچنین می توان از طریق توانبخشی سکته مغزی و وقف ثابت به تمرینات و رفتارهایی با هدف کمک به بهبودی و مدیریت عوارض در دراز مدت، به پیشرفت مداوم دست یافت.