لوگو کلینیک مغز و اعصاب روزمهر

پیشگیری از پارکینسون و نحوه مقابله با آن را بشناسید!

آیا شما هم به دنبال راهی برای پیشگیری از پارکینسون عزیزانتان هستید؟ اگر این طور است در این مطلب از کلینیک تخصصی روزمهر با ما همراه باشید.

از هر 100 نفر تقریباً 1 نفر در طول زندگی خود به بیماری پارکینسون مبتلا هستند و یک اختلال در سیستم عصبی است که بر اندام‌های حرکتی تأثیر می‌گذارند.

از نظر شیوع بیماری بعد از بیماری آلزایمر در رتبه دوم جهان قرار می‌گیرد. در حالی که هنوز محققان علت مشخصی برای بیماری پارکینسون شناسایی نکردند؛ ولی راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد.

این بیماری را در بعضی از افراد خیلی دیر تشخیص می‌دهند و آن قدر پیشرفت می‌کند که راه‌های پیشگیری از آن برای پزشکان بسیار سخت و دشوار می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی کشف نشده است که بتواند بیماری پارکینسون را به طور کلی متوقف یا از پیشرفت آن برای همیشه جلوگیری کند.

 

پارکینسون چیست؟

بیاید اول  این بیماری را به درستی درک کنیم و بعد به پیشگیری از پارکینسون بپردازیم:

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند بیشتر مواقع در مهارت‌های حرکتی، گفتاری و دیگر فعالیت‌های روزانه خود دچار اختلال می‌شوند.

این بیماری که دومین بیماری شایع بعد از آلزایمر است سیستم‌های عصبی مرکزی را دچار اختلال می‌کند.

عموماً افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علت بیماری پارکینسون هنوز کشف نشده است؛ اما بعضی از عوامل خطرناک وجود دارند که شنایی شده‌اند از این موارد می‌توان به مسمومیت‌های غذایی، آسیب رسیدن به سر و سوابق خانوادگی اشاره کرد.

درست است که بیماری پارکینسون درمان ندارد؛ ولی با اصلاح سبک زندگی و ورزش کردن منظم می‌توانید علائم آن را کاهش دهید.

پیشگیری از پارکینسون

اطمینان از تشخیص به موقع و درست برای کنترل کردن بیماری پارکینسون بسیار مهم است و چندین آزمایش به شناسایی پارکینسون کمک می‌کنند.

 اما برای پیشگیری از بیماری پارکینسون ، بعضی از تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده باشد که شامل موارد زیر است:

ورزش منظم

تمرینات تخصصی با کمک کادر مجرب درمانی می‌تواند به کاهش علائم و کیفیت زندگی افرادی که این بیماری برای آن‌ها تشخیص داده شده است، کمک بسیار  مؤثری را می‌کند.

انواع مختلفی از ورزش‌ها مانند یوگا، شنا و پیاده روی بهترین ورزش‌ها برای بیماری پارکینسون شناخته شده‌اند.

همچنین ورزش کردن منظم می‌تواند به افزایش تعادل و هماهنگ شدن بدن کمک کند.

شما می‌توانید با مشورت پزشک متخصص خود متناسب‌ترین ورزش را با توجه به علائم خود پیدا کنید.

بیماری پارکینسون با از دست دادن سلول‌های دوپامین در مغز به وجود می‌آید.

 اما ورزش کردن منظم بدون عوارض جانبی منفی، مقداری از نوروپلاستیسیتی  در بعضی از افراد را اندکی افزایش می‌دهد.

ورزش به جز اینکه فواید جسمی دارد می‌تواند به تغییرات خلق و خو و عاطفی بیماری پارکینسون کمک کند و  باعث بهبود تعادل بدن و محافظت از مغز می‌شود.

یک راحل طولانی مدت و قدرتمند برای کنترل علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری پارکینسون می‌باشد.

پیشگیری از پارکینسون

تغذیه سالم

یک رژیم غذایی سالم و حاوی فیبر زیاد برای سلامت کل سیستم‌های مختلف بدن مفید می‌باشد و  خطر مبتلا به بیماری پارکینسون  را کاهش می‌دهد.

شما باید چندین مورد را به رژیم غذایی اضافه کنید که عبارتند از:

  • مصرف میوه و سبزیجات فراوان که منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و به محافظت مغز یا سلول‌های عصبی کمک می‌کنند.
 
  • استفاده از ماهی‌ها به طور منظم؛ زیرا منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب و امگا 3 هستند و آز آسیب به نورون‌های عصبی مرگ و آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
 
  • پرهیز از گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و یا گوشت‌هایی که سرشار از چربی‌های اشباع هستند؛ زیرا خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهند.
 
  • ویتامین D کافی فعالیت‌های عصب و ماهیچه‌ها را دچار اختلال می‌کنند و باعث کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون می‌شوند.
 
  • کافئین زیاد خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد پس از مصرف پیش از اندازه آن اجتناب کنید.
 

پرهیز از قرار گرفتن در معرض سموم

هیچ علت مشخصی برای اینکه کدام سموم ممکن است باعث بیماری پارکینسون شود هنوز  شناسایی نشده است.

با این حال آفت کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهند؛ بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی اجتناب کنید.

استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان افزایش خطر بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد.

 همچنین از قرار گیری در معرض دود این مواد خودداری کنید.

شما می‌توانید با قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا و دوری از دودهای صنعتی کارخانه خطر مبتلا شدن به این بیماری را کاهش دهید.

پیشگیری از پارکینسون

مدیریت استرس

هنوز ارتباط میان بیماری پارکینسون و استرس شناسایی نشده است؛ اما چندین راه وجود دارد که استرس ممکن است، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

استرس و اضطراب می‌تواند باعث تغییراتی در مغز و تخریب سلول‌های عصبی شود؛ بنابراین افرادی که دائم به  استرس دچار هستند بیشتر در معرض بیماری پارکینسون قرار می‌گیرند.

همچنین استرس می‌تواند باعث التهاب در قسمت‌های مختلف بدن شود در نتیجه خطر بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد.

اضطراب و استرس می‌توانند به مرور زمان علائم افسردگی و اختلالات خواب بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون را شدیدتر کنند.

مطالعات روی پارکینسون  نشان می‌دهد افرادی که استرس خود را با روش‌های رفتار درمانی کاهش دهند، موفق  می‌شوند که از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند.

راه‌های متنوعی برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • ورزش کردن
  • استفاده از تکنیک‌های رفتار درمانی
  • مدیریت استرس
 

خواب کافی

با گذشت زمان و تحقیقات جدید روی این بیماری هنوز رابطه میان خواب و پارکینسون،  شناسایی نشده است با این وجود شواهد نشان می‌دهند که خواب با کیفیت مناسب، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد بعضی از افراد در طول شبانه روز کمتر از 6 ساعت می‌خوابند و نسبت به افرادی که تایم بیشتری را استراحت می‌کنند  به طور قابل وجهی  بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار می‌گیرند.

به طور کلی افرادی که شب معمولاً ساعت 11 شب می‌خوابند و صبح ساعت 8 از خواب برمی خیزند از کیفیت خواب زیادی بهره‌مند می‌شوند.

کاهش لبنیات

افرادی که روزانه 3 وعده یا بیشتر از لبنیات پر چرب استفاده می‌کنند اندکی بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری پارکینسون قرار می‌گیرند.

 مطالعات جدید روی بیماری پارکینسون نشان می‌دهد که شیر و ماست خیلی ترش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را بالا می‌برد و مغز را  دچار اختلال سیستم عصبی می‌کند.

بیماری پارکینسون در مردان بالای 65 سال بسیار شایع‌تر از زنان است به ویژه در افرادی که تمایل بیشتری به مصرف لبنیات پر چرب دارند.

همچنین لبنیات باعث تشدید علائم بیماری پارکینسون به خصوص اختلالات حرکتی می‌شود.

این افراد می‌توانند با مکمل‌های دارویی مانند کلسیم‌ها و مواد خوراکی مانند کشک از استخوان‌های خود محافظت کنند.

پیشگیری از پارکینسون

پرهیز از مصرف الکل

ارتباط میان بیماری پارکینسون و استفاده از الکل هنوز ناشناخته باقی مانده است. الکل می‌تواند بر دوپامین ترشح شده از مغز تأثیر مخرب بگذارد و باعث بیماری پارکینسون می‌شود.

شواهد نشان می‌دهند که مصرف بیش‌تر از 30 گرم در روز از مشروبات الکلی در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد.

 تحقیقات  نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت الکل فعالیت‌  نورون‌های عصبی و سیگنال‌های الکتریکی در مغز را دچار اختلال می‌کنند.

به‌مرورزمان این امر باعث افزایش عملکرد گلوتامات و ترشح شدن هورمون‌های استرس و عدم توانایی پاک‌سازی گلتومات در مغز، منجر به مرگ سلول‌های عصبی می‌شوند.

پس از مصرف مشروبات الکی تا حد امکان جلوگیری کنید؛ زیرا باعث  بیماری پارکینسون و در  افراد مبتلا می‌تواند باعث شدید  شدن علائم بیماری می‌شود.

نکاتی برای زندگی روز مره و پیشگیری از بیماری پارکینسون

  • مغز خود را تقویت کنید:

 همان‌طور که شما با ورزش کردن عضلات بدن خود را تقویت می‌کنید می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی مانند، حل کردن جدول، سودوکو و کتاب خواندن به تقویت ماهیچه‌های مغز خود بپردازید.

  • حرکت کنید:

شما می‌توانید روزانه با 30-45 دقیقه پیاده‌روی‌کردن یا دوچرخه سواری به ماهیچه‌ها و عضلات بدن خود کمک موثری را انجام دهید.

  • تای چی کار کنید:

تای چی یک نوع ورزش  ذهن و بدن می‌باشد و  در چین به عنوان هنر رزمی شناخته می‌شود.

این ورزش به شما کمک می‌کند که تعادل بدن خود را حفظ کنید که  باعث هماهنگی و انعطاف پذیری در بدن می‌شود.

  • یوگا تمرین کنید:

یوگا یک ورزش روحی و جسمانی است که به کنترل کردن استرس شما کمک می‌کند همچنین باعث تناسب اندام و افزایش قدرت بدنی، تعادل، انعطاف پذیری در بدن می‌شود.

  • مکمل ویتامین D مصرف کنید:

مبتلایان به بیماری پارکینسون در بیشتر مواقع با کاهش ویتامین D همراه هستند شما می‌توانید با خورد این ویتامین از خطر ابتلا به پارکینسون جلوگیری کنید.

 ویتامین D یک ماده مغذی برای حفظ استخوان‌های سالم است و زمانی کلسیم جذب استخوان ‌های  شما می‌شود که این ویتامین را به اندازه کافی در بدن خود داشته باشید.

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد از فعالیت‌های ماهیچه‌ها و عملکردهای سلول عصبی و بافت‌های مختلف مغز محافظت می‌کند.

 

پیشگیری از پارکینسون

چندین روش اصلاح سبک زندگی وجود دارد که باعث پیشگیری از  پارکینسون می‌شود و یا اگر به این بیماری مبتلا هستید علائم شما را کاهش می‌دهند.

 با رعایت چند نکات مانند قرار نگرفتن در معرض سموم، مدیریت استرس و خواب می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.