لوگو کلینیک مغز و اعصاب روزمهر

مشکلات ستون فقرات و ۱۲ مورد از مشکلات رایج ستون فقرات را بشناسید!

مشکلات ستون فقرات بعضی وقت‌ها زمانی پیش می‌آیند که منحنی‌های طبیعی فقرات خیلی بزرگ می‌شوند یا مهره‌ها به شکل اشتباهی خم می‌شوند. مشکلات دیگر ستون فقرات زمانی پیش می‌آیند که فقرات قوی کافی نباشند تا اندام فقرات را پشتیبانی کنند. مشکلات دیگر نیز به دلیل آسیب‌هایی که ساختار فقرات را به خطر می‌اندازند، ایجاد می‌شوند.

ستون فقرات، استخوانی ست که هم‌چون قفسی، نخاع را در خود جای داده و وظایف مهمی را در راستای حفظ تعادل، ثبات و حرکات بدن بر عهده دارد. این ساختار پیچیده و ظریف، از 33 مهره تشکیل شده که توسط دیسک‌های بین مهره‌ای، رباط‌ها و عضلات به یکدیگر متصل شده‌اند.

در این مطلب از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر به مشکلات رایج ستون فقرات می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید

ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات یا ستون مهره‌ها، ساختاری استخوانی است که از 33 مهره تشکیل شده و در طول پشت بدن قرار دارد. این ستون نقش محوری در حفظ تعادل، ثبات و حرکات بدن ایفا می‌کند.

مهره‌ها به وسیله دیسک‌های بین مهره‌ای، رباط‌ها و عضلات به یکدیگر متصل شده‌اند و از نخاع محافظت می‌کنند. نخاع، کانالی عصبی است که از مغز تا انتهای کمر امتداد دارد و پیام‌های عصبی را به تمام نقاط بدن منتقل می‌کند.

ستون فقرات به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • گردن:شامل 7 مهره که حرکات سر را به جهات مختلف امکان‌پذیر می‌کنند.
 
  • قفسه سینه:شامل 12 مهره که به دنده‌ها متصل شده و از قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی محافظت می‌کنند.
 
  • کمر:شامل 5 مهره که به تحمل وزن بدن و حرکات خم شدن، چرخش و کشش به عقب کمک می‌کنند.
 
  • دنبالچه:شامل 4 تا 8 مهره کوچک که در انتهای ستون فقرات قرار دارند و نقش خاصی در عملکرد بدن ندارند.
مشکلات ستون فقرات

12 مورد از مشکلات ستون فقرات را بشناسید!

مشکلات ستون فقرات یک مسئله رایج است که می تواند منجر به علائم مختلفی از جمله کمردرد، پا درد و بی حسی شود.

باریک شدن کانال نخاعی می تواند باعث فشار بر روی نخاع و اعصاب شود که منجر به ناراحتی و کاهش تحرک می شود.

 علل مشکلات ستون فقرات می تواند متفاوت باشد، از جمله ساییدگی ناشی از افزایش سن، فتق دیسک و خار استخوان. بسته به شدت و علت زمینه‌ای بیماری، گزینه‌های درمانی از فیزیوتراپی و مدیریت درد گرفته تا جراحی متغیر است.

علاوه بر تنگی کانال نخاعی، سایر مشکلات شایع ستون فقرات شامل فتق دیسک، بیماری دژنراتیو دیسک و آرتروز است.

این شرایط همچنین می تواند باعث درد، سفتی و کاهش تحرک شود و ممکن است نیاز به رویکردهای درمانی مشابه برای تنگی نخاع داشته باشد. برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

1. دیسک لغزنده

یک بالشتک معروف به دیسک بین هر مهره قرار می گیرد تا از اصطکاک جلوگیری کند. با افزایش سن، این دیسک ها شروع به کم آبی می کنند. اعمال فشار بیش از حد به کمر می تواند منجر به پارگی یا فتق دیسک شود.

متخصصان پزشکی به این موضوع فتق دیسک می گویند. ممکن است بلافاصله موقعیت را درک نکنید، اما ممکن است درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاهای خود را تجربه کنید.

به طور معمول، ورزش و تنظیم سبک زندگی می تواند تسکین دهنده باشد. اگر این روش‌ها ناکارآمد باشند، ممکن است اقدامات بیشتری لازم باشد.

2. اسپوندیلوز گردن رحم

با بالا رفتن سن، گردن شما تحت یک روند تخریب تدریجی قرار می گیرد. این می تواند شامل لغزش دیسک یا ایجاد خارهای استخوانی روی مهره ها برای افزایش ثبات باشد. رباط های متصل کننده مهره ها نیز ممکن است سفت و انعطاف پذیر شوند. صرف نظر از علت خاص، ممکن است درد یا سفتی گردن را تجربه کنید، که حرکت را چالش برانگیزتر می کند. اگر دیسک ها یا مهره ها به اعصاب و ریشه های عصبی فشار زیادی وارد کنند، می تواند منجر به آسیب دائمی شود.

3.آرتروز یکی از مشکلات ستون فقرات است.

انتهای مهره های شما مجهز به غضروف صاف است که به پشت شما امکان می دهد بدون اصطکاک به آرامی خم شود. هنگامی که این غضروف خشن می شود یا خراب می شود، مهره ها می توانند شروع به مالیدن روی یکدیگر کنند و در نتیجه کمردرد یا سفتی ایجاد شود. زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به آرتریت در پشت خود هستند و این وضعیت با گذشت زمان بدتر می شود. متأسفانه پزشک شما نمی تواند این روند را معکوس کند. با این حال، داروهای تسکین دهنده درد، درمان و ورزش می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

مشکلات ستون فقرات

4. تنگی کانال نخاعی

در ستون فقرات شما، منافذی برای طناب نخاعی و اعصاب منشعب آن وجود دارد. اگر این فضاها باریک شوند، استخوان ها می توانند به اعصاب فشار وارد کنند. ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید، اما زمانی که اعصاب فشرده می شوند، ممکن است با درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در عضلات خود مواجه شوید. تنگی ستون فقرات در درجه اول ناشی از آرتروز است. در موارد شدید، ممکن است جراحی برای کاهش فشار روی اعصاب با ایجاد فضای بیشتر لازم باشد.

5. سیاتیک یکی از مشکلات ستون فقرات است.

هنگامی که درد از کمر به سمت پایین به ساق پا می رسد،  مشکل می تواند از عصب سیاتیک شما باشد. فشار روی این عصب می تواند ناشی از فتق دیسک، خار استخوان یا سایر مشکلات ستون فقرات باشد، وضعیتی که به عنوان سیاتیک شناخته می شود.

به طور معمول، سیاتیک  می‌تواند تنها یک طرف بدن از شما را تحت تاثیر قرار بدهد. استفاده از بسته های سرد یا گرم، انجام حرکات کششی و مصرف مسکن ها می تواند تسکین دهنده باشد، اما مشورت با پزشک برای شناسایی علت زمینه ای توصیه می شود.

6. تومور

گاهی اوقات، سرطان می تواند از محلی که رشد جدیدی در ستون فقرات شما شروع می شود متاستاز دهد. 

سرطان های ریه، سینه، پروستات و استخوان به ویژه مستعد ابتلا به این بیماری هستند. علاوه بر این، برخی از شرایط غیر سرطانی می تواند منجر به تومورهای ستون فقرات شود.

علائم ممکن است شامل کمردرد باشد که در سراسر بدن شما را فراگیرد، بی حسی یا ضعف در دست ها یا پاها و فلج احتمالی در قسمت های خاصی از بدن. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی باشد که پزشک شما توصیه می‌کند.

مشکلات ستون فقرات

7. اسکولیوز یکی ازمشکلات ستون فقرات است.

اسکولیوز وضعیتی است که می تواند باعث شکل غیر طبیعی ستون فقرات شما شود. شایع ترین شکل معمولاً بر کودکان در طول جهش رشد قبل از بلوغ تأثیر می گذارد و منجر به انحنای جانبی ستون فقرات می شود. 

اگر کودک شما اسکولیوز دارد، ممکن است متوجه شانه های ناهموار یا بیرون زدگی یک تیغه شانه از دیگری شوید. علت دقیق اسکولیوز ناشناخته باقی مانده است. در حالی که اسکولیوز می تواند پیشرفت کند و منجر به عوارض شود، استفاده از بریس ممکن است به جلوگیری از نیاز به جراحی اصلاحی کمک کند.

8. کیفوز

این وضعیت شامل خم شدن ستون فقرات به سمت جلو است که معمولاً زمانی رخ می دهد که مهره ها شکسته یا فشرده می شوند.

زنان مسن معمولاً تحت تأثیر قرار می گیرند، اگرچه می تواند بر کودکانی که رشد نامناسب ستون فقرات دارند نیز تأثیر بگذارد. 

این انحنا می تواند منجر به درد و عوارض مختلف شود و در موارد شدید به طور جدی کل بدن را بی حرکت کند. گزینه های درمانی، از داروهای مسکن و ورزش تا مداخله جراحی، به میزان انحنای ستون فقرات بستگی دارد.

9. اسپوندیلیت آنکیلوزان

این نوع مشکلات ستون فقرات معمولاً باعث سفتی در پشت و باسن می شود، به خصوص در صبح. با گذشت زمان، می تواند پیشرفت کند و بر ستون فقرات، سایر مفاصل و حتی اندام ها تأثیر بگذارد. ممکن است ادغام مهره‌ها و استخوان‌های قفسه سینه رخ دهد که در نتیجه حالت خمیده ایجاد می‌شود.

 مردان جوان بیشتر از زنان مستعد ابتلا به این بیماری هستند و ممکن است یک استعداد ژنتیکی وجود داشته باشد. مداخله زودهنگام، از جمله ورزش و دارو، می تواند به کند کردن پیشرفت این بیماری کمک کند.

 
مشکلات ستون فقرات

10. اسپوندیلولیستزیس

مهره ها می توانند به طرفین جابجا شوند و منجر به ناهماهنگی با مهره های بالا و پایین شوند. اسپوندیلولیستزیس وضعیتی است که معمولاً با افزایش سن ایجاد می‌شود، اما می‌تواند بر روی افراد جوانی که در ورزش‌هایی مانند فوتبال، ژیمناستیک و وزنه‌برداری شرکت می‌کنند، که به کمر فشار وارد می‌کنند نیز تأثیر بگذارد. استراحت اغلب به عنوان درمان اولیه توصیه می شود. در صورت تداوم درد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد.

11. سندرم دم اسب یکی از مشکلات ستون فقرات است.

اعصابی که از ستون فقرات کمر منشا می‌گیرند، نقش مهمی در توانمندسازی مغز برای تنظیم پاها و اندام‌های لگن بازی می‌کنند. شرایطی مانند فتق دیسک، شکستگی یا مسائل دیگر می تواند بر روی دسته اعصاب موسوم به دم اسبی فشار وارد کند و منجر به این وضعیت نادر و در عین حال خطرناک شود. مداخله جراحی فوری برای رفع هرگونه از دست دادن حس، تحرک یا کنترل بر عملکرد مثانه و روده ضروری است.

12. سیرنگومیلیا

گاهی اوقات، کیستی به نام سیرنگومیلیا می تواند در نخاع شما ایجاد شود. این اتفاق ممکن است ناشی از فشار بافت مغز به سمت پایین از جمجمه به سمت طناب نخاعی یا به دلیل آسیب یا تومور باشد. سیرنگومیلیا ممکن است در ابتدا هیچ مشکلی ایجاد نکند. با این حال، اگر کیست به مرور زمان بزرگ شود، می تواند به نخاع شما آسیب برساند و به طور جدی نیاز به مداخله جراحی در آینده خواهد داشت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با مشکلات سردرد شدید و پایدار، درد شدید در ناحیه گردن، پشت یا پایین فک، اختلالات حسی یا حرکتی در دست‌ها یا پاها، ضعف عضلانی ناگهانی، تغییرات در عملکرد مثانه یا رکتوم، و یا هر علامت دیگر نگران‌کننده دیگری روبرو شدید.

همچنین، اگر مشکوک به وجود مشکلات در ستون فقرات خود هستید یا اگر علائمی مانند تنگی فضا در مغز و نخاع شما وجود دارد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.