لوگو کلینیک مغز و اعصاب روزمهر

غذاهای مضر برای پارکینسون

آیا یکی از عزیزترین اعضای خانواده‌تان با بیماری پارکینسون مبارزه می‌کند؟ آیا نمی‌دانید چه غذاهای برای بیماری پارکینسون مضر است؟ ما در این مطلب از کلینیک تخصصی و مغز و اعصاب روز مهر قصد داریم غذاهای مضر برای پارکینسون را به شما معرفی کنیم.

رژیم غذایی نامناسب می‌تواند سلامتی افراد سال خورده به این بیماری را با مشکل روبه‌رو کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم باعث احساس بهتر و زندگی طولانی‌تری می‌شود.

اگرچه رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند بیماری پارکینسون را درمان کند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که به کاهش علائم بعضی از مبتلایان کمک می‌کند.

هرکسی در طول زندگی خود ممکن است که به بیماری پارکینسون مبتلا شود تقریباً 50000 نفر در آمریکا هر ساله با این بیماری درگیر هستند.

تغذیه‌ی مناسب نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دارد علاوه بر اینکه افراد مسن باید میوه و سبزیجات زیادی بخورند و از مواد غذایی که سلامت آن‌ها را دچار مشکل می‌کند اجتناب کنند.

بیماری پارکینسون چیست؟

این بیماری باعث اختلال در سیستم عصبی و بخش‌هایی از بدن که به وسیله‌ی اعصاب کنترل می‌شوند، را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد.

علائم پارکینسون به آرامی اثر می‌کنند و ممکن است باعث لرزش در یک قسمت از بدن، مخصوصاً دست‌ها اتفاق بیفتند؛ اما در مراحل پیشرفته‌تر باعث کندی و سفتی حرکات در بدن فرد مبتلا می‌شود.

غذاهای مضر برای پارکینسون

ماده‌هایی غذایی که سلامت افراد مبتلا به پارکینسون را دچار اختلال می‌کنند و باعث شدیدتر شدن علائم بیماری می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • غذاهایی با پروتئین بالا

مصرف مواد غذایی پروتئین‌دار در فرد مبتلا به بیماری پارکینسون، باید تا حد متعادلی رعایت شود با این حال بعضی از افراد که داروهای بیماری پارکینسون را مصرف می‌کنند با خوردن غذاهایی با پروتئین بالا می‌توانند جذب دارو را در بدن با اختلال روبه‌رو کنند.

 با پزشک متخصص درباره‌ی مقدار مصرفی پروتئین فرد سالمند مشورت کنید؛ زیرا بعضی از افراد نیاز به کاهش پروتئین دارند.

 

  • کاهش لبنیات

افرادی که مقدار زیادی لبنیات در طول روز مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند و کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند می‌توانند با کم کردن مصرف لبنیات باعث کاهش کنترل علائم خود شوند.

فرد مبتلا به بیماری پارکینسون باید از لبنیات کم چرب استفاده کند و از خوردن پیش از اندازه‌ی آن به طور جدی اجتناب کند.

 

  • غذاهای فراوری شده

این غذاها فاقد فیبر هستند و به دلیل نمک و نیترات بالایی که دارند اغلب باعث یبوست می‌شوند و برای سلامتی قلب، معده و روده مفید نیستند.

اغلب غذاهای فراوری شده حاوی کلسترول بالا هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش بدهند؛ بنابراین فرد مبتلا باید مصرف کلسترول را کاهش دهد تا به کنترل علائم بیماری خود کمک کند.

 

  • غذاهای جویدنی سخت

با پیشرفته‌تر شدن بیماری پارکینسون ممکن است این افراد در بلع و جویدن غذا دچار مشکل شوند. برای راحت قورت دادن غذاها و جلوگیری از اختلالات تنفسی به جای سرو کردن این غذاها به صورت خام غذاهای سالمی به صورت سبزیجات را برای آن‌ها فراهم کنید.

انواع خورشت‌ها یک راه حل عالی برای نرم کردن گوشت و سبزیجات هستند و می‌توانید غذاهایی را به صورت پوره‌ای مانند سیب زمینی یا هویج برای راحتی بلع عزیزانتان تهیه کنید.

همچنین می‌توانید با خورد کردن گوشت به قطعات خیلی کوچک‌تر و استفاده از یک نوشیدنی کنار غذا باعث راحت‌تر شدن بلع غذا در بیماران شوید.

 با مشورت یک پزشک گفتار و زبان می‌توانید مشکل بلع در بیماری پارکینسون را در حد امکان کاهش دهید. غذاهای که جوییدن و بلعیدن را برای مبتلایان سخت می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • گوشت‌های سفت
  • نان‌های خشک و ترد

میوه‌های سفت و نارس

  • غذاهای خیلی شور

افراد سال خورده به جریان گردش خون مناسب در سر تا سر بدن نیاز دارند تا علائم پارکینسون را کاهش بدهند. غذاهای شور مانند، چیپس و پفک و انواع کنسروها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند فشار خون خیلی بالا می‌شوند که باعث پیشرفته‌تر شدن بیماری پارکینسون در بیشتر مواقع شده‌اند.

 

  • غذاهای اسیدی

داروهایی که برای کنترل بیماری پارکینسون توسط پزشکان تجویز می‌شود گاهی اوقات ممکن است که باعث حالت تهوع و استفراغ در افراد مبتلا شوند که بعضی اوقات می‌تواند باعث از دست دادن اشتهای فرد سالمند و ضعیف شدن بدن آن‌ها بشود شما باید در چنین مواقعی خوردن مرکبات را تا حد امکان کاهش دهید؛ زیرا باعث بدتر شدن علائم بیماری می‌شود.

 

  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی

از آن جایی که بیماری پارکینسون باعث از دست دادن تعادل بدن و اختلال در راه رفتن می‌شود این افراد باید مصرف مشروبات الکی را تا حد امکان کاهش دهند.

مشروبات الکی اثرات مخربی روی مغز و ایجاد تعادل دارد و باعث بدتر شدن علائم بیماری می‌شود.

 

  • تیرامین

پنیر وقتی مدت زمان زیادی در یخچال نگه داری شود باعث جذب بالای تیرامین در بدن می‌شود که باید از خوردن آن اجتناب شود.

هنگامی که بدن نتواند تیرامین را تجزیه کند باعث تجمع در سطح بدن می‌شود که می‌تواند آثار مخربی مانند افزایش خون و سایر اثرات منفی در بدن بر جای بگذارد.

با مشورت پزشک متخصص می‌توانید دوز مناسب تیرامین بدن خود را تشخیص دهید و از آثار بدی که این ماده بروی بدن می‌گذارد جلوگیری کنید.

اجتناب از خوردن سایر مکمل‌های دارویی:

  • آهن

مکمل‌های آهن می‌توانند در لوودوپا که یک داروی مؤثر در بیماری پارکینسون است اختلال ایجاد کند. اگر با توجه به شرایط پزشکی که دارید نیازمند استفاده از مکمل‌های دارویی هستید زیر نظر یک پزشک متخصص دوز مناسب را مصرف کنید.

 

  • ویتامین B6 و B12

این ویتامین‌ها با داروهای کاربیدوپا و لوودوپا که در درمان بیماری پارکینسون مؤثر هستند تداخل دارد. ویتامین B6 باعث می‌شود که داروی لوودوپا به دوپامین تبدیل شود که علائم مبتلایان را بدتر می‌کند.

خوردن یک رژیم غذایی سالم و استاندارد به تعادل مناسب بین این ترکیبات کمک زیادی می‌کند و باعث کنترل علائم بیماری پارکینسون می‌شود.

کم شدن سطح ویتامین B6 در بیماران پارکینسون باعث مشکلات خونی، افسردگی‌های شدید، سرگیجه و تشنج می‌شود و همچنین می‌تواند باعث بی حسی، مشکلات تعادلی، سوزن‌سوزن‌شدن دست و پا در مبتلایان شود.

با دادن آزمایش خون می‌توانید نگرانی‌های راجع به بالا یا پایین بودن این ویتامین‌ها را برطرف کنید و برای کنترل کردن سطح متعادل آن زیر نظر یک پزشک متخصص باشید.

نکات کلیدی مهم

  • هر فرد در بیماری پارکینسون علائم مختلفی را تجربه می‌کند در نتیجه برسی نکات موجود در اینترنت درباره‌ی غذاها و مکمل‌های دارویی کار بسیار دشواری است و افراد باید زیر نظر یک پزشک متخصص تغذیه باشند.
  • غذاهای مضر برای پارکینسون وجود دارند که باعث بدتر شدن علائم بیماری و عدم کنترل توسط داروها می‌شوند.
  • مبتلایان به بیماری پارکینسون باید از خوردن پنیرهای کهنه، گوشت‌های فراوری شده و الکل اجتناب کنند.
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجاتی که حاوی فیبر هستند را استفاده کنند.
  • رژیم غذایی حاوی لبنیات پر چرب، افزایش خطر در بیماران پارکینسون را بالا می‌برد با این حال این محصولات خاصیت‌های زیادی برای سلامتی دارند که در دوزهای مناسب باید مصرف شوند.
  • انواع سؤالاتی که نگران آن هستید را از تیم مراقبت بهداشتی و پزشک تغذیه خود بپرسید تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود.

ما به شما در این مقاله انواع غذاهای مضر و داروهایی که باعث اختلال در بیماری پارکینسون می‌شدند را معرفی کردیم قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود حتماً با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.