علت صرع و چگونه ژنتیک، عفونت ها و آسیب های مغزی می تواند منجر به صرع شود

آیا علت صرع هم برای شما ناشناخته است و نمی‌دانید به چه دلیل به این بیماری مرموز گرفتار شده‌اید؟

ممکن است که شما هم در اثر یک سانحه‌ی تصادف، بیماری یا بدون هیچ دلیلی دچار تشنج‌های مکرر شده باشید.

در واقع بعضی اوقات پزشکان هیچ دلیلی برای به وجود آمدن صرع نمی‌دانند.

بیماری صرع حس ناامیدی را در وجود افراد مبتلا نگه می‌دارد و باعث می‌شود که از دوستان و تعاملات اجتماعی خود فاصله بگیرد.

تحقیقات جدیدی که بر روی این بیماری انجام می‌شود، نشان می‌دهد تقریباً از هر 27 نفر بیشتر از 1 نفر آن‌ها به بیماری صرع مبتلا هستند.

علائم این بیماری در هر فردی متفاوت است. بعضی از آن‌ها هوشیاری خود را از دست می‌دهند و بعضی دیگر فقط اندام‌های بدنشان شروع به لرزیدن می‌کند.

این بیماری ممکن است از نوزادی تا پایان عمر همراه فرد باشد.

هر ساله حدود 18000  بیماری صرع جدید وجود دارد که حدود 30٪ در کودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد.

در این بیماری کودکان و افراد سالخورده آسیب بیشتری را می‌بینند.

ما در مطلب قبل از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر درباره علائم صرع  با شما صحبت کرده ایم.

در این مطلب قصد داریم درباره  علت صرع با شما صحبت کنیم..

علت صرع

تقریباً بیشتر از 50 درصد افراد به بیماری صرع مبتلا هستند که با آزمایش‌ها و بررسی سابقه‌ی پزشکی علت تشنج آن‌ها شناسایی نمی‌شود.

بنیاد بین‌المللی ضد صرع علت تشنج‌ها را به موارد مختلفی دسته بندی کرد که شامل موارد زیر است:

• ژنتیکی
  • عفونت‌ها
  • بیماری خود ایمنی
  • علت ساختاری در مغز
  • عوامل غیر قابل شناسایی

در بعضی از موارد فرد بیمار ممکن است یک یا چند بیماری را داشته باشد و پزشکان تشخیص ندهند که کدام یک از بیماری‌ها باعث تشنج ناشی از بیماری صرع است.

علت صرع و عوامل ژنتیکی

اگر یکی از اعضای خانواده نزدیک مانند پدر و مادر بیماری صرع داشته باشد ممکن است که شانس شما در ابتلا به این بیماری حدود 10-15 درصد افزایش پیدا کند. در دوقلوهایی که همسان هستند؛ احتمال زیادی دارد که قل دیگر هم در مدت زمان خیلی کوتاهی به بیماری صرع مبتلا شود؛ ولی در دوقلوهای ناهمسان این احتمال کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات ژنتیکی ممکن است بدون اینکه از پدر و مادر به ارث برسند در اثر واکنش‌های شیمیایی غیر طبیعی در مغز به وجود بیایند. با انجام انواع آزمایش‌های ژنتیکی علت صرع شناسایی می‌شود.

زنانی که بیماری صرع مبتلا هستند و قصد باردار شدن را دارند باید تحت نظر پزشک اقدام به بارداری کنند؛ زیرا داروهای ضد صرع خطراتی را بر روی سلامت مغز جنین می‌گذارد.

اختلال رشدی مغزی

علت صرع و آسیب‌هایی که در دوران جنینی بر اثر عوامل ژنتیکی رخ می‌دهد باعث اختلال در مغز و ناتوانی ذهنی آن‌ها می‌شود. این اختلال در دوران بزرگسالی می‌تواند مشکلاتی در یادگیری، حل مسئله و تعاملات اجتماعی را در طول زندگی فرد ایجاد کند.

افرادی که با بیماری‌هایی مانند اوتیسم دست پنجه نرم می‌کنند در معرض بیماری صرع قرار می‌گیرند و تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات مغزی و مادر زادی باعث پیش فعالی در دوران کودکی می‌شود.

بیماری اوتیسم در بیشتر موارد با ژن‌های بیماری صرع ارتباط تنگاتنگی دارند.

علت صرع ساختاری در مغز

بخش‌های مختلف مغز براثر ناهنجاری‌هایی مادرزادی، ضربه سر، عفونت‌ها، جراحت سر و سکته‌ی مغزی تخریب و دچار تغییراتی می‌شوند که عامل اصلی بروز تشنج در بیماری صرع هستند. به بعضی از علت‌های ساختاری در مغز در موارد زیر اشاره کردیم:

• نقص مادرزادی

زنانی که بیماری صرع مبتلا هستند در دوران بارداری ممکن است که تشنج‌های پشت سرهم را تجربه کنند که اثرات مخربی را روی مغز جنین می‌گذارد.

بعضی از تشنج‌ها و علت صرع خیلی خطرناک هستند؛ مانند تشنج تونیک – کلونیک که باعث لرزش اندام‌های بدن و افتادن بروی زمین می‌شود و ممکن است بر اثر از دست دادن هوشیاری اکسیژن کافی را به مغز جنین خود نرساند و باعث آسیب مغزی یا سقط جنین بشود.

داشتن رژیم غذایی نامناسب هم خطر ابتلا به بیماری صرع را در دوران جنینی به شدت افزایش می‌دهد.

آسیب‌هایی که بیماری صرع بر روی جنین می‌گذارد عبارت‌اند از:

• آهسته شدن ضربان قلب
  • کمبود اکسیژن و خفگی جنین
  • نارسی جنین
  • رشد نکردن صحیح مغز
  • سقط شدن جنین به دلیل افتادن مادر یا در اثر اختلال‌های مغزی

• علت صرع و ضربه به سر

در مغز انسان تعداد زیادی رگ‌های خونی وجود دارد که نسبت به دیگر اعضای بدن بسیار حساس‌تر هستند. آسیب به رگ‌های خونی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد براثر سانحه‌ای، تصادف کند یا از یک جای بلند بیفتد و ناحیه‌ی سر آن دچار جراحت شود.

جراحت یا آسیب به سر باعث تغییراتی در فرد بیمار می‌شود که شامل موارد زیر است:

• فکر کردن پیش از اندازه
  • اختلالات حافظه
  • اختلال در بینایی و تعادل
  • احساس ناراحتی شدید
  • استرس و اضطراب
  • خواب زیاد

اگر به سر شما هم آسیب وارد شده است و تمامی این تغییرات را دارید و دچار تشنج‌های پشت سرهم می‌شوید حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا احتمال دارد که به بیماری صرع مبتلا شده باشید.

حملات صرعی بر اثر ضربه  به سر به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند:

1. تشنج‌های زودرس
  2. حملات تشنجی هنگام ضربه سر
  3. تشنج بلافاصله بعد از ضربه به سر
  4. حملات صرعی بعد از گذشت زمان طولانی

تشنج‌های زودرس

در این نوع تشنج فرد بعد از جراحت به بیمارستان منتقل می‌شود و پزشکان متخصص با گرفتن آزمایش‌ها تشخیص می‌دهند که به مغز آسیب وارد شده است یا خیر.

اگر به مغز و جمجمه‌ی فرد بیمار آسیب وارد شود متخصص مغز و اعصاب با داروهایی به فرد از حملات تشنجی آن جلوگیری می‌کنند.

حملات تشنجی هنگام ضربه خوردن سر

ممکن است فردی که آسیب می بیند دیده است جراحت سر آن‌قدر شدید باشد که همان لحظه دچار تشنج شود شما باید بلافاصله با اورژانس پزشکی تماس بگیرد و از تنها گذاشتن فرد اجتناب کنید.

حملات صرعی بعد از گذشت زمان طولانی

آسیب به سر و علت صرع همیشه خطرناک است در بعضی از مواقع حمله‌های تشنجی بعد از گذشته یک تا دو هفته بروز می‌کنند و با شدید ترشدن بیماری ممکن است که شما روزی چند بار دچار حملات تشنجی شوید.

تشنج‌ها در بیشتر افراد با داروهای ضد صرعی متوقف یا کنترل می‌شوند بعضی از افراد هستند که براثر ضربه به سر تا آخر عمر  با بیماری صرع دست و پنجه نرم می‌کنند.

شما باید با بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی و گذاشتن کلاه ایمنی در زمان دوچرخه سواری و موتور سواری از ضربه خوردن و آسیب‌های خطرناک به سر خود جلوگیری کنید.

علت صرع و سکته‌ی مغزی

سکته‌ی مغزی در بیشتر مواقع در اثر عدم ارتباط بین نورون‌های عصبی و اختلالات الکتریکی در مغز اتفاق می‌افتد به همین دلیل عدم فعالیت‌های الکتریکی در مغز خطر ریسک تشنج را به صورت زیادی افزایش می‌دهد.

این اختلال در جوانان کمتر اتفاق می‌افتد؛ ولی در نوزادان نارس به علت کمبود اکسیژن و کاهش خون رسانی بیشتر رخ می‌دهد. دو نوع سکته‌ی مغزی وجود دارد که باعث بیماری صرع می‌شوند عبارت‌اند از:

1. سکته مغزی هموراژیک باعث خونریزی در مغز می‌شود.
  2. علت صرع در سکته مغزی ایسکمیک باعث لخته شدن خون در بافت‌های مختلف مغز و باعث کاهش خون رسانی و کمبود اکسیژن می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که روی این بیماری انجام می‌شود، نشان می‌دهد که افراد که دچار سکته‌ی هموراژیک می‌شوند حملات تشنجی بیشتری را نسبت به سکته‌ی ایسکمیک تجربه می‌کنند.

همچنین شدت آسیب و محل‌های وقوع سکته امر بسیار مهمی برای مبتلا شدن به بیماری صرع است.

عفونت‌ها

انواع عفونت‌ها وجود دارند که می‌توانند در هر قسمت از بدن رشد و نمو پیدا کنند و باعث بیماری‌ها بشوند. از علت عفونت می‌توان به انگل‌ها، ویروس، با کتری و قارچ‌ها اشاره کرد. مغز هم مانند سایر قسمت‌های بدن ممکن است دچار عفونت و آسیب بشود.

انواع عفونت‌های مغز شامل موارد زیر است:

• علت صرع و مننژیت مغزی

نام فارسی مننژیت مغزی آماس سر می‌باشد که باعث التهاب بافت‌های اطراف مغز و نخاع می‌شود این ورم و التهاب‌ها در اثر عوامل ویروسی، باکتریایی و قارچی اتفاق می‌افتند و یا براثر مصرف بعضی از داروها رخ می‌دهند.

یکی از علت صرع مننژیت مغزی می‌باشد؛ زیرا این بیماری باعث اختلال در سیستم عصبی مغز و بروز تشنج‌های مکرر می‌شود تا زمانی که پزشکان تشخیص ندهند که عفونت شما از چه نوعی می‌باشد ممکن است که شما تشنج‌های پشت سرهم را تجربه کنید.

از علائم مننژیت مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سردردهای خیلی شدید
  • تب‌های بالا 38 درجه سانتی‌گراد
  • سفت شدن و گرفتگی عضلات سروگردن

مننژیت مغزی در بیشتر مواقع بر اثر عفونت‌های ویروسی اتفاق می‌افتند؛ ولی در موارد خیلی نادر عفونت‌های باکتریایی و مغزی نیز باعث ایجاد التهاب و تشنج در مغز می‌شوند.

در بیشتر مواقع این عفونت‌ها با قرص آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص درمان می‌شوند و باعث توقف تشنج‌های شما می‌شوند.

• آنسفالیت مغزی

علت صرع و التهابات در مغز که به آن آنسفالیت می‌گویند باعث بروز تشنج و ایجاد صرع می‌شود این التهاب به وسیله‌ی ویروس در بدن اتفاق می‌افتد.

طبق تحقیقاتی که بروی این التهابات مغزی انجام می‌شود،  نشان می‌دهد که حدود 0.5 درصد از هر 100000 نفر به آنسفالیت مغزی مبتلا هستند و این آمار در کودکان و افراد مسن بسیار بیشتر است همچنین در افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها، ایدز و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند شایع‌تر می‌باشد.

از عوارض انسفالیت مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• توهم
  • اختلال در حافظه
  • مشکلات گفتاری
  • مشکلات شنوایی
  • تشنج‌های پشت سرهم که باعث بیماری صرع می‌شود

علت صرع و بیماری‌های خود ایمنی

بدن ما دارای تعداد زیادی گلبول‌های سفید است که ما را در برابر انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها در امان نگه می‌دارد. بیماری خود ایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که این گلبول‌های سفید به خود سیستم ایمنی بدن به صورت اشتباهی حمله ور می‌شوند. یکی از این بیماری‌های خود ایمنی که باعث صرع می‌شود بیماری ایدز است.

بیماری ایدز

این ویروس جز بیماری‌ها خود ایمنی به حساب می‌آید و براثر سوزن آلوده، رابطه‌ی جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می‌کند همچنین مادران باردار می‌توانند که جنین خود را به این بیماری مبتلا کنند.

این بیماری باعث حمله‌های تشنجی پشت سرهم می‌شود که با مرور زمان فرد را به بیماری صرع مبتلا می‌کند.

علت صرع و حملات تشنجی ناشی از بیماری با قرص‌های ضد صرع درمان می‌شوند و همچنین داروهای ضد ویروسی به کاهش علائم این بیماران کمک بسیار زیادی می‌کنند.

علت صرع به عوامل‌های زیادی بستگی دارد افراد مبتلا به بیماری صرع حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند تا علت تشنج‌های آن‌ها شناسایی شود و بتوانند درمان مؤثر و خوبی برای آن‌ها انتخاب شود

نیمی از افراد مبتلا به بیماری صرع براثر تشنج‌های غیر قابل کنترل جان خود را از دست می‌دهند پس درمان این بیماری را جدی بگیرید و داروهای ضد صرع خود را در زمان مشخص مصرف نمایید.