علائم صرع و هر آنچه که درباره نشانه های آن باید بشناسید!

با شناختن علائم صرع و کسب اطلاعات درباره‌ی این بیماری می‌توانید تا حد امکان از خطرات ناشی از تشنج خودداری کنید.

شما باید با استفاده از یک دفترچه یادداشت تمامی علائم بیماری خود را بنویسید، مثلاً هنگامی که چند ثانیه به یک نقطه خیره می‌شوید.

تمرکز خود را از دست می‌دهید یا دچار لکنت زبان می‌شوید ممکن است که بعد از چند دقیقه دچار تشنج شوید.

این علائم می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند که قبل از تشنج داروی ضد صرع خود را مصرف کنید.

همچنین  یک کلاه ایمنی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سر استفاده کنید و می‌توانید به خانواده خود زنگ بزنید که هرچه سریع‌تر خودشان را به شما برسانند.

کیفیت زندگی در افراد مبتلا به صرع به دلیل تشنج‌ها، تغییرات خلقی و اثرات نامطلوب دارو با مشکل روبه‌رو می‌شود.

علاوه بر این اختلال تشنج به دلیل تأثیر بروی فعالیت‌های خود مختار ممکن است باعث غرق شدن و خفگی فرد بیمار و دیگر حوادث کشنده بشود.

ما در مطلب قبل از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر درباره علت صرع با شما صحبت کرده ایم.

در این مطلب قصد داریم درباره علائم صرع را برای شما توضیح دهیم.

صرع چیست؟

بیماری صرع یک اختلال سیستم عصبی است که بخش‌های مختلف مغز را درگیر می‌کند و فرد را به تشنج‌های پست سرهم مبتلا می‌کند.

تقریباً 2.3 میلیون نفر از مردم آمریکا با صرع زندگی می‌کنند.

هر چیزی که ارتباطات طبیعی بین نورون‌های عصبی مغز را قطع کند باعث تشنج می‌شود زمانی که فرد بیشتر از دو یا چند بار دچار تشنج شود او را مبتلا به بیماری صرع می‌دانند.

علل‌های مختلف باعث صرع می‌شوند؛ مانند اختلال در سیگنال‌های طبیعی مغز، تومور و سکته‌ی مغزی، بیماری‌ها و جراحت و ترکیبی از این آن‌ها وجود دارد .

گاهی پزشکان هیچ علتی برای به جود آمدن صرع پیدا نمی‌کنند.

علائم صرع

تشخیص علائم صرع در ابتدای بیماری می‌تواند خیلی سخت باشد؛ زیرا فرد هنوز اطلاعات کاملی درباره‌ی بیماری ندارد.

تشنج می‌تواند قسمت‌های مختلفی از مغز را تحت تأثیر قرار بدهد.

ما در ادامه‌ مطب برای شما علائم دیداری، شنیداری، گفتاری و حرکتی را توضیح داده‌ایم:

علائم دیداری

خیره شدن به یک نقطه:

فرد بیمار مدت زمان کوتاهی را رؤیا پردازی می‌کند و به یک نقطه خیره می‌شود و نمی‌تواند به سؤالات اطرافیان پاسخ دهد .

این علائم یکی از تشنج‌های غیبت به حساب می‌آید. تشخیص این تشنج برای فرد بیمار و پزشکان دشوار است و از دید همه پنهان می‌ماند.

حرکت کردن چشم‌ها

گاهی اوقات قبل از تشنج پلک‌های چشم فرد بیمار نبض می‌زند و هنگام تشنج مردک سیاهی چشم بالا می‌رود و فقط سفیدی چشم مشخص است .

این علائم در مدت زمان کوتاهی حدود چند ثانیه به حالت عادی خود بر می‌گردد.

کاهش بینایی

تشنج می‌تواند بروی ناحیه‌ای از مغز که مربوط به حس دیداری است اثر بگذارد و باعث تاری دید شود در بعضی از موارد فرد مبتلا به صرع هنگام تشنج بینایی خود را به صورت موقت از دست می‌دهند و بعد از مدت زمان کوتاهی علائم برطرف می‌شود.

اگر بینایی خود را بعد از گذشت 15-30 دقیقه به دست نیاوردید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا در بعضی از مواقع تشنج باعث آسیب رسیدن به بخش‌هایی از مغز می‌شود که خیلی خطرناک است.

در بعضی از اوقات فرد قبل از تشنج الگوهای ستاره مانند را می‌بیند یا میدان دید تونلی را دارد.

علائم شنیداری

احتمال دارد که فرد مبتلا به بیماری صرع قبل از تشنج صداهایی مانند زنگ زدن، تیر کشیدن و وزوزکردن گوش‌ها را تجربه کند.

همچنین  صداهایی را بشنود که واقعی نیستند در این مواقع می‌گویند که فرد به توهمات شنیداری مبتلا می‌باشد.

توهمات شنیداری می‌تواند باعث احساس ترس و استرس در فرد بیمار شود پس بهتر است که با کمک یک روان‌شناس مشکل خود را برطرف کند.

علائم کلامی

ممکن است فرد بیمار بعد از تشنج نتواند کلمات را به صورت صحیح بیان کند و از جملات نامفهومی استفاده کند.

فهمیدن آن برای دیگران مشکل است در بیشتر مواقع احتمال دارد که نتواند جملات را به خوبی به پایان برساند و دچار لکنت زبان می‌شود.

علائم روحی و روانی

مبتلایان به بیماری صرع در طول زندگی خود ترس و اضطراب فراوانی را تحمل می‌کنند و همیشه از این می‌ترسند که در مکان‌های نامناسب دچار تشنج شوند.

بیشتر ابتلایان احساس خجالتی و کاهش اعتماد به نفس را تجربه می‌کنند و با تشدید شدن بیماری به افسردگی دچار می‌شوند.

درمان افسردگی و صرع با هم بسیار دشوار است؛ زیرا در بیشتر مواقع داروهای ضد صرع با افسردگی تداخل دارد و باعث بدتر شدن حال بیمار می‌شود.

در موارد نادر بعضی از افراد دچار توهمات می‌شوند برای مثال صداها و اجسامی را می‌بینند که واقعی نیستند.

در نتیجه باعث وحشت زدگی و استرس زیاد می‌شوند که باعث بدتر شدن بیماری آن‌ها می‌شود.

مشکلات تنفسی

بعضی از افراد در قبل یا بعد از تشنج دچار اختلالات تنفسی می‌شوند؛ مثلاً احتمال دارد که تند، تند نفس بکشند .

ضربان قلب آن‌ها بالا رود یا در برخی دیگر تنفس کم می‌شود و ضربان قلب کاهش پیدا می‌کند که باعث کبودی صورت و لب‌ها می‌شود هنگامی که این علائم صرع را مشاهده کردید باید خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید.

اختلال در هوشیاری

افراد مبتلا به صرع ممکن است که در هنگام تشنج هوشیاری خود را از دست بدهند یا بعضی از افراد دچار اختلالات حواس بشوند و تمرکز لازم را برای انجام کارها نداشته باشند.

برخی از افراد هنگامی که هوشیاری خود را به دست می‌آورند اتفاق‌هایی که حین تشنج برای آن‌ها می‌افتد بی خبر هستند.

علائم حرکتی

این علائم در نوزادان بسیار شایع‌تر از بزرگسالان است. فرد بیمار دچار سفتی عضلات بدن بیشتر در قسمت‌های گردن و سر می‌شود و درد زیادی را در مدت زمان چند ثانیه تحمل می‌کند.

منقبض شدن و سفتی عضلات باعث از دست دادن تعادل و افتادن روی زمین می‌شود که می‌تواند منجر به جراحت شود.

در بعضی از افراد مبتلا به بیماری صرع تمامی بدن آن‌ها شروع به لرزیدن می‌کند که اطرافیان آن نباید مانع از لرزش‌های بدن فرد شوند.

اگر فرد عزیزتان به صرع مبتلا است هنگام تشنج یک بالشتک نرم را زیر سر آن بگذارید تا از ضربه رسیدن به سر جلوگیری کنید.

احتمال دارد که براثر لرزش‌ها و انقباضات بدن کنترل مثانه و روده خود را از دست بدهند شما باید مراقب تمامی رفتارهای بیمار صرعی باشید.

رفتارهای نامناسب

تشنج می‌تواند باعث تغییرات خلقی مبتلایان به بیماری صرع بشود به‌طوری‌که رفتارهای عجیب و نامناسبی را از خود نشان می‌دهند.

بعضی از آن‌ها به اختلالات روان‌پریشی به‌مرورزمان مبتلا می‌شوند و به خود آسیب می‌رسانند.

بعضی از این رفتارهای نامناسب شامل موارد زیر است:

شکستن اشیا

پاره کردن لباس

استفاده از کلمات نامناسب

خنده و گریه‌های بدون دلیل

فریاد

اذیت کردن و آزار دیگران

پرخاشگری

علائم تشنج و صرع در خواب

علائم تشنج فقط در زمان بیداری اتفاق نمی‌افتند گاهی اوقات ممکن است که شما در خواب هم این علائم را تجربه کنید که شامل موارد زیر است:

صداهای غیر عادی در خواب

در هنگام خواب فرد بیمار احتمال دارد که به صورت ناگهانی شروع به گریه و فریاد زدن کند و یا صداهای غیر معمولی را هنگام خوابیدن داشته باشد.

عوارض تشنج که هنگام خواب اتفاق می‌افتد می‌تواند به بخش‌های مختلفی از مغز آسیب وارد کند و باعث مرگ در خواب شود.

گرفتگی عضلانی در خواب

عضلات بدن افراد مبتلا به بیماری صرع ممکن است که در خواب سفت شود و باعث درد شدید در ناحیه‌ی سر، صورت و پاها بشود که ممکن است چنددقیقه‌ای طول بکشد.

سفت شدن عضلات هنگام استراحت در بزرگسالان و کوکان شایع است و هرچقدر شدت بیماری صرع شدیدتر باشد این گرفتگی‌ها بیشتر اتفاق می‌افتند.

گرفتگی عضلات در خواب در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و حدود 50 درصد از مبتلایان به بیماری صرع در هنگام خواب آن را تجربه می‌کنند.

بی اختیاری ادرار در خواب

در هنگام خواب هم مانند بیداری ممکن است که نورون‌های عصبی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و باعث اختلالات مغزی و تشنج بشوند.

در هنگام تشنج به دلیل گرفتی و اسپاسم‌های عضلانی و عدم تمرکز فرد بیمار ممکن است که کنترل مثانه و روده خود را از دست بدهد.

اختلال خواب

کم خوابیدن یکی از علائمی است که باعث شدیدتر شدن بیماری صرع، احساس خستگی و کلافگی در شما می‌شود. تشنج‌های میوکلونیک زمانی که فرد خواب کافی نداشته باشد و مغز احساس خستگی کند بیشتر اتفاق می‌افتد.

آپنه خواب

این علائم صرع در بیماران مبتلا، باعث کاهش عملکرد سیستم تنفسی می‌شود و قطع شدن تنفس در زمان کوتاه و به صورت پشت سر هم می‌شود.

این علائم صرع می‌تواند در کودکان و افراد مسن خیلی خطرناک باشد و باعث کبودی رنگ صورت و در موارد خیلی نادر منجر به مرگ در مبتلایان می‌شود.

شما می‌توانید با داشتن خواب کافی و دوری از عوامل استرس‌زا تعداد تشنج‌های خود را کاهش دهید شما با شناختن علائم بیماری خود می‌توانید با مصرف داروهای ضد صرع و با رعایت کردن نکات ایمنی باعث بهبود عملکرد مغز و زندگی خود شوید.