علائم شروع آلزایمر

آیا از فراموشی خود و یکی از عزیزانتان نگران هستید؟ علائم شروع آلزایمر در هر فردی متفاوت است.

فراموشی می‌تواند با افزایش سن بیشتر انفاق بیفتد و بخشی از پیری می‌باشد؛ اما به این معنا نیست که همه‌ی افراد در دوران پیری خود به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

اما مشکلات حافظه می‌تواند بر زندگی روز مره شما تأثیر بگذارد در حالی که شدت و علائم آن با مرور زمان شدیدتر می‌شود.

هیچ گونه درمانی برای آلزایمر پیدا نشده است و این امر آن را به یکی از ترسناک‌ترین تشخیص‌ها توسط پزشک تبدیل می‌کند.

همه افراد در خطر ابتلا به این بیماری مرموز هستند و سن را بزرگ‌ترین عامل خطر  آلزایمر می‌شناسند و بیشتر افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد که حدود یک سوم از افراد در سنین بالای 85 سال هستند.

ما در این مطلب از کلینیک تخصصی روز مهر قصد داریم درباره 10 علائم شروع آلزایمر با شما صحبت کنیم.

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یک بیماری اختلال شناختی غیر قابل برگشت است که باعث از دست دادن حافظه، استدلال، تصمیم گیری، قضاوت می‌شود و یکی از علت اصلی زوال عقل و مرگ در افراد مسن محسوب می‌شود.

علائم این بیماری معمولاً از اواسط سنین 60سالگی در مغز شروع می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده روی این بیماری بیشتر از 5 میلیون نفر آمریکایی از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. علت آلزایمر هنوز شناسایی نشده است.

در مراحل اولیه بیماری تشخیص برای پزشکان بسیار دشوار است زیرا نمی‌دانند که  علائم بیماری مربوط به زوال شناختی دوران پیری است یا ناشی از بیماری آلزایمر می‌باشد.

علائم شروع آلزایمر

در صورت مشاهده 10 علائم شروع آلزایمر به یک پزشک متخصص مراجعه فرمایید:

1. از دست دادن حافظه

این یکی از شایع‌ترین علائم آلزایمر است. پیدا نکردن کلید خانه، قرار ملاقات‌های مهم را فراموش کردند و پرسیدن سؤالات تکراری برای افراد مسن بالای 65 سال این اتفاقات علائم بیماری آلزایمر محسوب می‌شود.

دوران پیری می‌تواند باعث از یاد بردن بعضی از خاطره‌ها شود که این امری طبیعی است.

اما سالمندانی که در یادگیری مطالب جدید با مشکل روبه‌رو هستند و از دست دادن چشمگیری از حافظه را دارند احتمال دارد که به بیماری آلزایمر دچار باشند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

فراموشی لحظه‌ای در بعضی از مواقع که با گذشت زمان آن موضوع را دوباره به یاد می‌آورند.

2. در برنامه ریزی و حل مسئله با مشکل روبه رو هستند

این افراد در برنامه ریزی یک وعده غذایی یا دستور پخت کیکی که بارها آن را درست کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند.

آن‌ها تمرکز دقیقی روی وظایف خود ندارند و در شمارش یک دسته اسکناس یا کار کردن با اعداد ریاضی دچار مشکل می‌شوند.

همچنین آن‌ها ممکن است در تمرکز کردن با مشکل روبه رو شوند ممکن است برای خواندن کتاب مجبور باشند بارها یک جمله را بخوانند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

گاهی اوقات ممکن است دچار اشتباه در حسابرسی‌ها و امور مالی شوند.

3. عدم انجام وظایف روزانه

حتی وظایفی که دائم آن را انجام می‌دادند می‌تواند سخت به نظر برسد و ممکن است در حال رانندگی کردن مقصدی را که می‌خواهند به آن برسند را فراموش کنند.

ممکن است که قوانین راهنمایی و رانندگی را فراموش کنند و از چراغ قرمز عبور کنند.

بعضی از افراد ممکن است در تنظیم کردن یک فهرست مانند لیست مواد غذایی با مشکل مواجه شوند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

ممکن است گاهی اوقات در استفاده از ماکروویو یا کار کردن با گوشی همراه به کمک احتیاج داشته باشند.

4. سردرگمی در زمان و مکان

افراد ممکن است ماه‌ها و سال‌های هفته را از دست بدهند و در درک کردن فصل‌های سال برای آن‌ها مشکل باشد.

بعضی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر  فراموش می‌کنند چگونه به مقصد رسیدن و الان در چه موقعیت مکانی قرار دارند.

آن‌ها درک درستی از تاریخ‌ها، زمان‌، شب و روز شدن در بیست و چهار ساعت از شبانه روز ندارند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

ممکن است در مورد روز هفته یا تاریخ‌ها دچار گیجی شوند؛ ولی بعد از مدتی متوجه اشتباه خود می‌شوند.

5. تغییرات بینایی

بعضی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر احتمال دارد دچار تغییرات بینایی شوند برای مثال باعث مشکلاتی در تعادل می‌شود یا تماشای تلویزیون یا کتاب برای آن‌ها دشوار می‌شود.

در بیشتر مواقع نمی‌توانند مسافت و فاصله‌ها را به درستی تخمین بزنند و در تعیین یا شناخت رنگ‌ها با مشکل روبه خواهند شد.

تمامی این موارد باعث مشکلاتی در رانندگی می‌شوند که منجر به خطراتی برای خود فرد و اطرافیانش می‌شود.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

با افزایش سن ممکن است به پیری چشم مبتلا شوند در این بیماری افراد در مشاهده اشیا نزدیک با مشکل روبه می‌شوند ولی اشیا دور را به صورت واضح می‌بینند و یا ممکن به آب مروارید چشمی مبتلا شوند.

6. مشکلاتی در گفتاری و نوشتاری

مبتلایان به بیماری آلزایمر ممکن است درتکمیل جملات با مشکل روبه رو شوند. ممکن است هنگام مکالمه به صورت ناگهانی صحبت خود را قطع کنند یا ممکن است جملات خود را بارها از اول تکرار کنند.

آن‌ها ممکن است از کلمات نامفهومی استفاده کنند و در نام گذاری شیء یا یک وسیله آشنا دچار گیجی شوند و یا افراد را با نام‌های مختلف صدا کنند.

احتمال دارد که اگر یک کتاب را روبه روی آن‌ها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که دو پاراگراف از این کتاب را برای شما بنویسند قادر به انجام این کار نمی‌باشند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

به نظر می‌رسد در بعضی از مواقع در یا جست و جو کلمات مناسب دچار اشتباه می‌شوند و آن را اصلاح می‌کنند.

7. جای‌گذاری نادرست وسایل و عدم توانایی بازیابی مراحل

مبتلایان به بیماری آلزایمر ممکن وسایل شخصی خود را در مکان‌های مختلف قرار می‌دهند و قادر به پیدا کردن وسایل خود نیستند؛ مثلاً ممکن است ساعت خود را در یخچال بگذارند.

آن‌ها ممکن است دیگران را به دزدی از وسایل خود متهم کنند و یا به دیگران یا خودشان آسیب برسانند. این مورد در علائم شروع آلزایمر نادرتر است.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

ممکن است گاهی فراموش کنند که وسایل خود را کجا گذاشته‌اند.

8. خطا در قضاوت

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است تغییراتی را در قضاوت و تصمیم گیری داشته باشند ممکن است هنگام خرید کردن پولی را که فروشنده به شما بر می‌گرداند را دوباره به آن بدهید.

همچنین ممکن است برای انتخاب لباس مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی به کمک دیگران نیاز داشته باشند.

این احتمال را دارد که نمی‌توانید تصمیم گیری درست را انجام دهید برای مثال هنگام آتش سوزی نمی‌دانید که باید چه کاری را انجام دهید یا با کدام شماره تماس بگیرید.

بیماران آلزایمری در نظافت شخصی خود با مشکل روبه رو می‌شوند مثلاً نمی‌توانند تشخیص دهند که چه موقع باید به حمام بروند یا مسواک بزنند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

هرازگاهی ممکن است اشتباهات نادرستی مانند دیر تعویض کردن روغن خودرو بگیرید.

9. کناره گیری اجتماعی

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر معمولاً در صحبت کردن با دیگران  با مشکل مواجه هستند.

همین امر به مرور زمان باعث سردرگمی، گوشه گیری و سایر عملکردهای اجتماعی می‌شود.

برخی افراد در فعالیت‌های گروهی و هماهنگ شدن با تیم مورد علاقه مشکل دارند.

مبتلایان به بیماری آلزایمر بیشتر اوقات را صرف مشاهده تلویزیون و خواب می‌کنند و همین امر ممکن است باعث افسردگی آن‌ها نیز شود.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

گاهی از تعهدات خانوادگی و مسائل اجتماعی دلسرد  و بی علاقه می‌شوند.

10. تغییرات شخصیتی یا خلق و خو

افراد آلزایمری ممکن است دچار تغییرات خلق و خو یا شخصیتی شوند آن‌ها به مرور زمان می‌توانند  افسرده، بی حوصله و مشکوک به نظر برسند.

آن‌ها ممکن است هنگام خروج از خانه و ترک دوستان و خانواده احساس ناامنی کنند.

یا ممکن است گاهی به اطرافیان خود مشکوک شوند و آن‌ها را به اعمال ناپسند متهم کنند.

تغییرات طبیعی مربوط به سن چیست؟

آن‌ها هر ازگاهی احساس پرخاشگری و بی حوصلگی می‌کنند.

تفاوت میان تغییرات طبیعی مربوط به سن با آلزایمر چیست؟

در جدول زیر تفاوت دوران پیری و آلزایمر را برای شما توضیح داده‌ایم.

تغییرات طبیعی مربوط به دوران پیری

علائم بیماری آلزایمر

هرازگاهی تصمیمات بد می‌گیرند

قضاوت و تصمیم گیری‌های ضعیفی دارند

عدم پرداخت ماهیانه مانند قبض آب، برق، گاز

ناتوانی در حسابرسی و مدیریت بودجه

فراموشی کارها و بعد از مدتی به یاد آوردن آن‌ها

از دست دادن حافظه به طور کامل مانند فصل، تاریخ

فراموشی محل قرار گیری وسایل

قرار گیری وسایل اشتباه در مکان‌های نامناسب

اگر این علائم را در خود یکی از اعضای خانواده مشاهده کردید  آن‌ها را نادیده نگیرید و هرچه سریع‌تر به پیش یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم شروع آلزایمر

با تشخیص زود هنگام این بیماری می‌توانید علائم آلزایمر خود را کاهش دهید و این امر به شما کمک می‌کند که برای مدت زمان طولانی‌تری مستقل باشید.

اگر یکی از والدینتان به بیماری آلزایمر مبتلا است  ممکن است شما نیز تا 50 درصد خطر ابتلا به این بیماری را داشته باشید پس برای تشخیص زود هنگام به یک پزشک متخصص مراجعه فرمایید.