لوگو کلینیک مغز و اعصاب روزمهر

 علائم بیماری ام اس در زنان و چرا زنان بیشتر در معرض خطر هستند؟

ام اس، بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی، زنان را دو برابر بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که علائم بیماری ام اس در زنان  و مردان که شامل بی حسی، ضعف و مشکلات بینایی مشترک است، زنان با طیف وسیع‌تری از علائم خاص جنسیتی نیز روبرو هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند یا به اشتباه تشخیص داده می‌شوند. 

با این حال درک این علائم منحصر به فرد برای تشخیص و درمان دقیق ام اس در زنان ضروری است. با تشخیص و درمان مناسب، زنان مبتلا به ام اس می‌توانند کیفیت زندگی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشند و بر چالش‌های این بیماری غلبه کنند.

در این مطلب از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر درباره علائم بیماری ام اس در زنان، تشخیص، درمان و اینکه چرا زنان ممکن است علائم را تا حدودی متفاوت از مردان تجربه کنند، خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بیمار ام اس در زنان

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) یک بیماری است که هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما شیوع آن در زنان بیشتر است.

طبق مطالعه انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس (Nام اس S)، تقریباً سه برابر تعداد زنان نسبت به مردان تشخیص ام اس دریافت می‌کنند.

اگرچه علائم اصلی ام اس  در هر دو جنس مشابه است، اما عوامل خاصی مانند تفاوت‌های هورمونی ذاتی بین زن و مرد و نوسانات هورمونی در طول قاعدگی، بارداری و یائسگی می‌تواند بر علائم بیماری ام اس  در زنان تأثیرگذار باشد.

با این حال، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند علائم فردی، شدت علائم یا پیشرفت بیماری را در افراد مبتلا به ام اس  پیش‌بینی کند. این به دلیل آن است که ام اس  بدون الگوی خاصی به میلین حمله می‌کند و اعصابی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در مجموع، اگرچه زنان بیشتر در معرض ابتلا به ام اس  قرار دارند، اما این بیماری می‌تواند هر دو جنس را با شدت و علائم متفاوت تحت تأثیر قرار دهد که این امر به عوامل متعددی از جمله تفاوت‌های هورمونی بستگی دارد.

چرا زنان بیشتر در معرض خطر هستند؟

برخی از محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که کروموزوم‌های X نقش مستقیمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند.

 وجود بیشتر ژن‌ها در کروموزوم X در زنان ممکن است منجر به داشتن ژن‌های حساسیت به ام اس بیشتری شود، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است. محققان همچنین دریافته‌اند که هورمون‌های جنسی می‌توانند بر سیستم ایمنی و ایجاد شرایط مرتبط با آن تأثیرگذار باشند. مردان و زنان دارای سطوح متفاوتی از هورمون‌های جنسی مانند استروژن، پروژسترون، پرولاکتین و تستوسترون هستند. در زنان، این هورمون‌ها در طول زندگی و چرخه‌های قاعدگی نیز در نوسان است.

تستوسترون

تحقیقات نشان می‌دهند که سطوح کم ترستوسترون در زنان با خطر بیشتری از ناتوانی و زوال شناختی ناشی از ام‌اس مرتبط است.

به طور طبیعی، زنان دارای سطوح کمتری از تستوسترون نسبت به مردان هستند.. تستوسترون ممکن است یک هورمون ضدالتهابی طبیعی باشد و سطوح بالای آن در برابر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی محافظت کند.

استروژن، پروژسترون، پرولاکتین

سطح استروژن و پروژسترون در بارداری افزایش می‌یابد و می‌تواند نحوه واکنش سیستم ایمنی را تغییر دهد. این امر در کوتاه مدت اثر محافظتی بر روند بیماری ام اس دارد، اما پس از زایمان با کاهش این هورمون‌ها، عودها افزایش می‌یابد.

 همچنین خطر کمتر عود ام اس در دوران شیردهی، احتمالاً به دلیل افزایش پرولاکتین است. محققان همچنین ارتباطی بین کمبود ویتامین D و ام اس را مطرح کرده‌اند، اما مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع لازم است.

علائم ام اس در زنان

علائم بیماری ام اس در زنان و مردان مشابه است، اما زنان ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، علائم اضافی را نیز تجربه کنند. ام اس همچنین می‌تواند بر سلامت جنسی و عملکرد مثانه در زنان تأثیر متفاوتی داشته باشد.

اثرات هورمونی

تفاوت در سطوح هورمون‌های جنسی در زنان و مردان باعث می‌شود که ام اس زنان را متفاوت از مردان تحت تأثیر قرار دهد.

1. عادت ماهانه

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما مطالعات نشان داده‌اند که زنان مبتلا به ام اس ممکن است در طول دوره قاعدگی علائم شدیدتری را تجربه کنند. ام اس همچنین می‌تواند بر نظم قاعدگی تأثیرگذار باشد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که پس از ابتلا به ام اس، احتمال قاعدگی نامنظم در زنان از 21% تا 40.3% افزایش یافت، در حالی که این میزان در زنان سالم 24.7% بود.

2. بارداری

بارداری می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر علائم بیماری ام اس در زنان داشته باشد. اگرچه برخی از علائم ممکن است در طول بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم، بهبود یابد، اما شعله‌ور شدن بیماری در اولین 3 ماه پس از زایمان تمایل به بازگشت دارد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افزایشی در میزان عود در دوران پس از زایمان مشاهده نشد و شیردهی انحصاری ممکن است حفاظت بیشتری را فراهم کند.

از طرف دیگر، بارداری استرس فیزیکی زیادی بر بدن وارد می‌کند که می‌تواند برخی علائم مانند خستگی، مشکلات راه رفتن و مشکلات مثانه و روده را در زنان مبتلا به ام اس  تشدید کند.

علاوه بر این، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان ام اس  ممکن است برای مصرف در دوران بارداری ایمن نباشند و باید با پزشک در میان گذاشته شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد حدود 10 درصد از زنان مبتلا به ام اس  ممکن است در باردار شدن مشکل داشته باشند، اما تکنیک‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) می‌تواند در زنان زیر 35 سال تا 39 درصد موفقیت داشته باشد.

در مجموع، بارداری می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر روند بیماری ام اس  در زنان داشته باشد و نیازمند مدیریت و مشاوره دقیق پزشکی است.

3. یائسگی یکی از علائم ام اس در زنان است.

یائسگی می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر روند بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) در زنان داشته باشد. با این حال، سخت است که بگوییم آیا تشدید علائم ام اس به دلیل یائسگی، افزایش سن یا پیشرفت طبیعی بیماری است. تحقیقات بیشتری برای درک این رابطه لازم است.

تأثیر یائسگی بر علائم و روند بیماری ام اس

شواهد محدودی در مورد تأثیر یائسگی بر سیر علائم بیماری ام اس در زنان وجود دارد. مطالعات کوچک و متناقضی در این زمینه انجام شده است:

  • یک مطالعه در سال 1992 نشان داد که 54% از 30 زن مبتلا به ام اس  گزارش کردند علائم آنها در دوران یائسگی بدتر شده است.
 
  • یک مطالعه در سال 2016 با 124 زن نشان داد که نرخ ناتوانی ممکن است پس از یائسگی تسریع شود.
 
  • اما یک مطالعه دیگر در سال 2018 با 37 زن نشان داد که میزان ناتوانی پس از یائسگی افزایش نمی‌یابد، بلکه میزان عود بیماری در 5 سال پس از یائسگی کاهش می‌یابد.
 
  • یک بررسی در سال 2020 اشاره کرد که ام اس  تمایل دارد از نوع عودکننده-فروکش‌کننده (RRام اس ) قبل از یائسگی به نوع پیشرونده در دوران یائسگی تغییر کند، که در آن علائم به طور پیوسته بدتر می‌شوند.
 

در مجموع، اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهند که یائسگی می‌تواند با تشدید علائم و افزایش ناتوانی در ام اس  همراه باشد، اما شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارد و تحقیقات بیشتری لازم است.

4. مشکلات بینایی

مشکلات بینایی یکی از شایع‌ترین علائم در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) است. برای بسیاری از بیماران، یک مشکل بینایی اولین علامت قابل توجه ام اس  است. سه مشکل بینایی رایج در ام اس  عبارتند از:

  1. نوریت اپتیک: التهاب عصب بینایی که می‌تواند باعث ایجاد نقاط کور، درد چشم و تاری دید شود.
  2. دید دوگانه (دیپلوپیا): زمانی اتفاق می‌افتد که چشم‌ها به درستی تراز نشوند.
  3. نیستاگموس: حرکات غیرارادی چشم‌ها.
 

برای حدود 20% از افراد مبتلا به ام اس ، نوریت بینایی اولین علامتی است که تجربه می‌کنند.علائم بینایی دیگری که می‌تواند در ام اس  رخ دهد عبارتند از:

  • تاری دید
  • دید رنگی ضعیف یا دید کنتراست پایین
  • حرکات دردناک چشم
  • نابینایی در یک چشم
  • لکه‌های تیره در میدان دید
 

مشکلات بینایی در ام اس  ناشی از التهاب اعصاب بینایی، آسیب عصبی در مسیرهای کنترل هماهنگی بینایی و حرکت چشم، یا ضایعات در نواحی مغز مرتبط با بینایی و حرکات چشم است. اگرچه مشکلات بینایی ناشی از ام اس  می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما اکثر آنها بدون درمان برطرف می‌شوند یا با درمان‌های مناسب قابل کنترل هستند.

5. بی حسی یکی از علائم ام اس در زنان است.

بی حسی یکی از علائم بیماری ام اس در زنان است. بی حسی می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و منجر به ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره شود.

حدود 80 درصد از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس احساس بی‌حسی یا سوزش را در برخی نواحی بدن تجربه می‌کنند. بی حسی می‌تواند یکی از نخستین علائم این بیماری باشد.
 
علائم بی حسی ناشی از مولتیپل اسکلروزیس معمولاً بدون درمان خاصی برطرف می‌شوند. با این حال، بهتر است که در صورت مشاهده این علائم، به پزشک معالج مراجعه کنید تا در صورت لزوم، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

6. خستگی

جمله‌های زیر در مورد خستگی در بیماری ام اس صحیح هستند:

  1. خستگی یکی از شایع‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین علائم در افراد مبتلا به ام اس است. 
  • علل خستگی در ام اس شامل تفاوت در تجربه علائم، تاثیر هورمون ها و تفاوت در پیشرفت بیماری در افراد مختلف است. 
 
  • نوع خاصی از خستگی به نام “سستی” در ام اس وجود دارد که با گذشت روز بدتر می‌شود و ارتباطی با اختلالات جسمی یا افسردگی ندارد. 
 
  • عواملی مانند تفاوت‌های هورمونی ذاتی بین زن و مرد و نوسانات هورمونی در زنان می‌توانند بر تجربه خستگی در ام اس تأثیرگذار باشند. 
 
  • برای مدیریت خستگی در ام اس، راهکارهایی مانند کنترل استرس، اقدامات روانشناختی، کنترل گرما و در موارد لازم مصرف داروهای ضد خستگی تحت نظر پزشک پیشنهاد می‌شود. 
 

لازم به ذکر است که منابع ارائه شده شواهد قطعی در مورد تاثیر یائسگی بر خستگی در ام اس ارائه نمی‌کنند و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. 

7. مشکلات مثانه یکی از علائم ام اس در زنان است.

مشکلات مثانه یکی از شایع‌ترین مسائل در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) است و حداقل 80 درصد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 
این مشکلات زمانی رخ می‌دهد که ضایعات روی اعصاب، انتقال سیگنال‌های عصبی لازم برای عملکرد صحیح اسفنکترهای ادراری و مثانه را مختل می‌کند.
 
ام اس می‌تواند باعث اختلال در نگهداری ادرار در مثانه شود و ظرفیت ذخیره آن را کاهش دهد. علائم رایج مشکلات مثانه در ام اس عبارتند از:
 
  • تکرر ادرار یا احساس فوریت برای ادرار
  • دشواری در شروع جریان ادرار
  • تکرر ادرار در شب (نکتوری)
  • عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه
  • بی‌اختیاری ادرار یا نشت ادرار
  • ناتوانی در تخلیه مثانه
 

علاوه بر مشکلات عملکردی، افراد مبتلا به ام اس  در معرض خطر بالاتر عفونت‌های ادراری نیز قرار دارند، زیرا ادرار باقی‌مانده در مثانه می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها شود.

در موارد شدید، عفونت‌های ادراری می‌تواند منجر به عود علائم ام اس  یا “عود پزودو” شود که با درمان عفونت، برطرف می‌گردد.

برای مدیریت مشکلات مثانه در ام اس ، روش‌های درمانی مختلفی از جمله داروها، تزریق بوتاکس، برنامه‌های آموزشی و در موارد خاص، روش‌های جراحی مانند اینترستیم وجود دارد.

 

8. مشکلات روده

 

 افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) اغلب با مشکلات گوارشی و روده‌ای مختلفی روبرو هستند که می‌تواند سایر علائم این بیماری را نیز تشدید کند. مشکلات روده‌ای شایع در بیماران مبتلا به ام اس  عبارتند از:

  • یبوست
  • اسهال
  • از دست دادن عملکرد روده (عدم کنترل مدفوع)
 

این مشکلات می‌توانند ناشی از آسیب عصبی و اختلال در کنترل عضلات روده باشند که توسط ام اس  ایجاد می‌شود.

یبوست نیز می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر در کنترل روده گردد. طبق گزارش‌ها، حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس  در برخی مواقع دچار مشکلات روده‌ای می‌شوند.

این مسائل می‌توانند علائم دیگری مانند مشکلات مثانه، سفتی و اسپاسم عضلات را نیز تشدید کنند

بنابراین، مشکلات گوارشی و روده‌ای یکی از چالش‌های شایع در بیماران مبتلا به ام اس  است که می‌تواند کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. شناسایی و مدیریت صحیح این مشکلات می‌تواند در کنترل بهتر علائم ام اس  کمک کننده باشد.

 9. درد یکی از علائم ام اس در زنان است.

درد یکی از شایع‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین علائم در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) است. تحقیقات نشان می‌دهد که 55 درصد از افراد مبتلا به بیماری  ام اس درد بالینی قابل توجهی را تجربه می‌کنند، در حالی که 48 درصد با درد مزمن (به طور مداوم) زندگی می‌کنند.

درد حاد در ام اس

درد حاد در ام اس  به دلیل مشکلاتی در اعصاب انتقال‌دهنده احساسات در سیستم عصبی مرکزی (CNS) رخ می‌دهد. برخی از علائم درد حاد مرتبط با ام اس  عبارتند از:

  • نورالژی سه قلو (تریژمینال): درد شدید چاقویی در صورت
  • علامت لرمیت: احساس کوتاه شوک الکتریکی‌گونه در گردن و ستون فقرات پس از خم شدن
  • آغوش ام اس  (ام اس  Hug): احساس فشار، درد یا سوزش در اطراف تنه، پاها یا بازوها
 
درد مزمن در ام اس

برخی از علائم رایج درد مزمن در ام اس  عبارتند از سوزش، درد، احساس سنجاق و سوزن یا خارش. افراد مبتلا به ام اس  همچنین ممکن است درد مزمن را به عنوان اثر ثانویه این بیماری تجربه کنند، مانند درد ناشی از تغییرات راه رفتن، سفتی و گرفتگی عضلات، استفاده نادرست از وسایل کمکی یا از دست دادن تحرک. 

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که زنان مبتلا به ام اس  ممکن است بیشتر از مردان درد را به عنوان نشانه این بیماری تجربه کنند، که می‌تواند با خطر بالاتر افسردگی در زنان مبتلا به ام اس  در ارتباط باشد.

مدیریت درد در ام اس  می‌تواند شامل داروهای ضددرد، درمان‌های غیردارویی مانند فیزیوتراپی، کاهش استرس و در موارد شدید، جراحی باشد.

10. مشکلات شناختی

بیش از 50 درصد افراد مبتلابه بیماری ام اس  تغییرات شناختی را تجربه می‌کنند. این تغییرات عبارتند از:

  • مشکل در پردازش اطلاعات جدید
  • عدم یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید
  • مشکل در سازماندهی اطلاعات و حل مسئله
  • اختلال در تمرکز و حفظ توجه
  • مشکل در درک محیط اطراف
  • دشواری در مفهوم درست کلمات
  • مشکل در انجام محاسبات
 

علائم شناختی در ام اس  معمولاً خفیف تا متوسط است و تنها بر چند جنبه از عملکردهای شناختی تأثیر می‌گذارد.

در موارد نادر، برخی افراد مبتلا به ام اس  ممکن است دچار مشکلات شناختی شدید و ناتوان‌کننده شوند. اختلالات شناختی در حدود 50 تا 60 درصد بیماران مبتلا به ام اس  گزارش شده است و یکی از مهم‌ترین عوامل از دست دادن شغل و خانه‌نشین شدن این بیماران محسوب می‌شود.

بنابراین، شناسایی و مدیریت مشکلات شناختی در افراد مبتلا به ام اس  بسیار حائز اهمیت است تا از تأثیرات منفی آن بر کیفیت زندگی و عملکرد روزانه آنها جلوگیری شود.

11. افسردگی یکی از علائم ام اس در زنان است.

افسردگی بالینی یکی از شایع‌ترین علائم در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) است. افسردگی در بیماران مبتلا به ام اس  شایع‌تر از افراد مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن است. تا نیمی از افراد مبتلا به ام اس  ممکن است در برخی مواقع دچار افسردگی شوند.

اگرچه تقریباً همه افراد دوره‌هایی از غم یا اندوه را تجربه می‌کنند، اما افسردگی بالینی به علائم افسردگی اشاره دارد که حداقل 2 هفته طول می‌کشد. علائم افسردگی بالینی عبارتند از:

  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره
  • تغییرات اشتها (افزایش یا کاهش)
  • احساس غم و اندوه
  • تحریک‌پذیری
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی یا خواب بیش از اندازه)
  • احساس گناه و بی‌ارزشی
  • مشکل در تفکر یا تمرکز
  • تغییرات رفتاری
  • افکار مرگ یا خودکشی
 

افسردگی بالینی همچنین می‌تواند سایر علائم ام اس  را مانند خستگی، درد، تغییرات شناختی و ضعف عضلانی تشدید کند.

ضعف عضلانی در ام اس  می‌تواند ناشی از آسیب به رشته‌های عصبی کنترل‌کننده عضلات یا عدم استفاده از عضلات در طول زمان باشد. این ضعف می‌تواند هر بخشی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد و به ویژه برای حرکت و راه رفتن در افراد مبتلا به ام اس  چالش‌برانگیز است.

بنابراین، شناسایی و درمان به موقع افسردگی در بیماران مبتلا به ام اس  بسیار حائز اهمیت است، زیرا می‌تواند علائم جسمی را نیز تشدید کند و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

 علائم بیماری ام اس در زنان

 

12. اسپاسم عضلانی و سفتی

اسپاستیسیتی یا سفتی و اسپاسم عضلانی یکی از شایع‌ترین علائم مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) است که 40 تا 80 درصد بیماران را درگیر می‌کند. این عارضه به سفتی عضلات و انقباضات غیرارادی و دردناک عضلات در اندام‌ها، به‌ویژه پاها اشاره دارد.

علائم اسپاستیسیتی
  • سفتی در داخل یا اطراف مفاصل
  • اسپاسم‌های دردناک و غیرقابل کنترل در بازوها و پاها
  • درد پشت در ناحیه پایین‌تر
  • خمیدگی و سفتی باسن و زانوها که به سختی صاف می‌شوند
  • باسن و زانوهایی که در نزدیکی هم یا به صورت ضربدری سفت می‌شوند
 

اسپاستیسیتی می‌تواند بر انجام فعالیت‌های روزمره و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام‌اس تاثیر منفی بگذارد. درمان این عارضه شامل فیزیوتراپی، دارودرمانی و در موارد شدید، تزریق عضلانی یا داخل نخاعی داروهای شل‌کننده عضلانی است.

13. سرگیجه و عدم تعادل بدن

سرگیجه یکی از علائم شایع در افراد مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) است. این حالت می‌تواند به صورت احساس سبکی سر، عدم تعادل و گیجی یا حتی احساس چرخش محیط اطراف بروز کند.

سرگیجه در ام اس می‌تواند ناشی از آسیب به مسیرهای عصبی مغز باشد که وظیفه هماهنگی اطلاعات فضایی، بینایی و حسی برای حفظ تعادل بدن را بر عهده دارند. علاوه بر احساس سرگیجه، علائم دیگری مانند اختلال در تعادل، تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که 49 تا 59 درصد افراد مبتلا به ام اس، سرگیجه، گیجی یا مشکلات تعادلی را تجربه می کنند. بنابراین، سرگیجه یکی از علائم نسبتا شایع در این بیماری محسوب می شود.

14. مشکلات جنسی

زنان مبتلا به ام اس ممکن است با موارد زیر مواجه شوند:

  • کاهش یا از دست دادن میل جنسی
  • خشکی واژن که می‌تواند رابطه جنسی را دردناک کند
  • مشکل در عملکرد جنسی و رسیدن به ارگاسم
 

مردان مبتلا به ام اس نیز ممکن است با این مشکلات روبرو شوند:

  • کاهش یا نداشتن میل جنسی
  • اختلال نعوظ
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
 
علل اصلی

ام اس می‌تواند با آسیب رساندن به مسیرهای عصبی که مغز و اندام‌های جنسی را به هم متصل می‌کنند، باعث مشکلات جنسی شود. این قطع ارتباط می‌تواند بر پاسخ جنسی تأثیر بگذارد. سایر علائم ام اس مانند اسپاسم و سفتی عضلات، تغییرات خلق و خو یا عزت نفس، و خستگی نیز می‌توانند مشکلات جنسی را تشدید کنند.

15. تغییرات عاطفی

تغییرات عاطفی و خلقی از علائم شایع در افراد مبتلا به ام اس هستند که می‌توانند طیف گسترده‌ای از تجربیات را شامل شوند:

تغییرات خلق و خو
  • دوره‌های خنده یا گریه غیر قابل کنترل
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • احساس غم و اندوه
  • نگرانی، ترس و اضطراب
  • احساسات شدید ناامیدی یا خشم
 
علل احتمالی
  • آسیب به مناطق مغز مرتبط با تنظیم عواطف
  • عوارض جانبی برخی داروهای مصرفی برای ام اس مانند کورتیکواستروئیدها

وضعیت‌های خاص

  • عاطفه شبه بولبار در 10% بیماران که شامل حملات خندیدن یا گریستن غیرارادی است
  • سرخوشی یا شادی شدید نامتناسب با شرایط واقعی زندگی (نادر)
  • رفتارهای نامناسب مانند عدم بازداری جنسی به علت آسیب مناطق مغزی مرتبط با مهار (بسیار نادر)
 

این تغییرات عاطفی غیرقابل پیش بینی هستند، اغلب نوسانی بوده و می‌توانند ناتوان کننده و ترسناک باشند.

 علائم بیماری ام اس در زنان

16. مشکل در راه رفتن

سختی در راه رفتن از نشانه‌های بارز ام اس است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به دلایل زیر دچار مشکل در راه رفتن یا تغییر در نحوه راه رفتن شوند:

  • سفتی یا اسپاسم عضلانی
  • بی‌حسی یا سایر مشکلات حسی در باسن، پاها، مچ پا یا پاها
  • خستگی
  • ضعف عضلات
  • از دست دادن تعادل
 

تحقیقات نشان می‌دهد حدود 75 درصد افراد مبتلا به ام اس به دلیل تغییر در توانایی راه رفتن، مشکلات حرکتی را تجربه می‌کنند.فیزیوتراپی می‌تواند بسیاری از این مشکلات را تسکین دهد و توانایی راه رفتن را در بیماران ام اس بهبود بخشد. متخصص فیزیوتراپی تمرینات مناسب برای هر بیمار را طراحی و آموزش می‌دهد.

سایر علائم ام اس در زنان

به دلیل ماهیت متفاوت ام اس، فرد ممکن است علائم گوناگونی را تجربه کند که بر بخش‌های مختلف بدن او تأثیرگذار است. شدت، محل و مناطق آسیب دیده می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در ام اس، سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین رشته‌های عصبی حمله می‌کند و باعث اختلال در انتقال پیام‌های عصبی از مغز به سایر نقاط بدن می‌شود. بنابراین علائم بیماری بستگی به محل و میزان آسیب به بافت عصبی دارد.

علائم اولیه ام اس در زنان
برخی از علائم اولیه بیماری ام اس (مالتیپل اسکلروزیس) عبارتند از:

  • از دست دادن موقتی بینایی
  • کوررنگی (اختلال در تشخیص رنگ‌ها)
  • درد چشم که با حرکت چشم بدتر می‌شود
  • دیدن فلش‌های نور همراه با حرکت چشم
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در قسمت‌های مختلف بدن
 

التهاب عصب بینایی (نوریت بینایی) یکی از نشانه‌های اولیه شایع ام اس است که می‌تواند منجر به از دست رفتن موقتی بینایی، درد چشم و فلش‌های نوری شود. این التهاب معمولاً یک چشم را درگیر می‌کند اما امکان درگیری هر دو چشم نیز وجود دارد

بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در قسمت‌های مختلف بدن نیز یکی دیگر از علائم اولیه رایج ام اس است که ناشی از آسیب به بافت‌های عصبی می‌باشد.

علائم نادرتر ام اس در زنان

اگرچه علائمی مانند خستگی، اختلالات بینایی، بی‌حسی و ضعف عضلانی از شایع‌ترین علائم ام اس در زنان  هستند، اما این بیماری می‌تواند افراد را به شیوه‌های متفاوتی درگیر کند. برخی از علائم کمتر شایع ام اس عبارتند از:
  • مشکلات گفتاری
  • تشنج
  • کم شنوایی
  • مشکلات بلع
  • لرزش
  • مشکلات تنفسی
  • خارش
  • سردردها
 

حدود 6 درصد از افراد مبتلا به ام اس دچار کم شنوایی می‌شوند که معمولا یک گوش را درگیر می‌کند.

 کم شنوایی ناگهانی می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه ام اس باشد.مشکلات گفتاری، بلع و تنفسی می‌تواند ناشی از ضعف عضلات مربوطه باشد که در اثر آسیب به مسیرهای عصبی کنترل‌کننده این عملکردها رخ می‌دهد.

 تشنج و لرزش نیز از دیگر علائم نادر اما جدی ام اس هستند.بنابراین اگرچه ام اس الگوی مشخصی از علائم ندارد، اما آگاهی از این علائم نادرتر می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان مناسب کمک کند.

 علائم بیماری ام اس در زنان

 

سوالات متداول

این بخش به سوالات متداول در مورد بیماری ام اس (مالتیپل اسکلروزیس) پاسخ می‌دهد:

1. آیا ام اس در آزمایش خون مشاهده می‌شود؟

هیچ آزمایش خونی به تنهایی نمی‌تواند ام اس را تشخیص دهد. با این حال، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش خون را برای کمک به رد سایر شرایط تجویز کند. چندین بیماری دیگر علائمی شبیه به ام اس دارند و ممکن است در آزمایش‌های مختلف خون ظاهر شوند.

2. معمولا اولین نشانه‌های بیماری ام اس چیست؟

اگرچه بین افراد متفاوت است، اما برخی از اولین علائم رایج عبارتند از از دست دادن بینایی در یک چشم، افزایش احساس بی‌حسی در پاها و از دست دادن قدرت در بازوها یا پاها.

3. چه چیزی باعث ایجاد ام اس می‌شود؟

محرک دقیق بیماری ام اس هنوز مشخص نیست. زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به نخاع و مغز حمله می‌کند. ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی احتمالاً باعث حمله اولیه می‌شود. یک مطالعه در سال 2021 دریافت که کمبود ویتامین D، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی ام اس، و میگرن با شانس ابتلا به ام اس در ارتباط هستند.

4. معمولا ام اس از چه سنی شروع می‌شود؟

بیشتر موارد ام اس زمانی شروع می‌شود که فرد بین 20 و 50 سال سن دارد. با این حال، می‌تواند زودتر یا دیرتر در زندگی شروع شود.

5. سه علامت شایع مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

ام اس می‌تواند باعث طیف وسیعی از علائم شود. این بیماری می‌تواند افراد را به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. نمونه‌هایی از برخی علائم رایج عبارتند از خستگی، مشکلات عضلانی و تغییرات بینایی.

سخن پایانی

ام‌اس یک بیماری التهابی با واسطه ایمنی است که به طور متناوب بخش‌هایی از سیستم عصبی مرکزی (CNS) را در یک توزیع تکه‌تکه تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به علائم فیزیکی، شناختی و عاطفی غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

علائم

اگرچه ام‌اس بیشتر زنان را نسبت به مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما معمولاً علائم مشابهی را در افراد با جنسیت‌های مختلف ایجاد می‌کند.

 با این حال، زنان ممکن است به دلیل تفاوت‌های هورمونی ذاتی و تغییرات هورمونی، مانند مواردی که در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی رخ می‌دهد، علائم خود را تغییر دهند.

مشکلات بینایی و بی‌حسی موضعی تکه‌تکه اغلب اولین علائم این بیماری هستند. افسردگی، مشکلات مثانه، تغییرات شناختی و درد از جمله شایع‌ترین علائم ام‌اس هستند.

درمان

در حال حاضر هیچ درمانی برای ام‌اس وجود ندارد، اما داروهای مختلف و درمان‌های مکمل معمولاً می‌توانند به مدیریت علائم یا حتی کند کردن پیشرفت بیماری کمک کنند.هر کسی که علائم نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کند باید برای تشخیص با پزشک تماس بگیرد.