درمان میگرن و شناسایی دستگاه ها برای درمان سردرد!

آیا شما هم دائم قرص‌های مسکن مصرف می‌کنید و به دنبال درمان میگرن خود هستید؟

راه‌های زیادی برای درمان میگرن وجود دارد که پزشکان با توجه به شدت، زمان و محل درد گزینه‌های مناسب درمانی را به شما پیشنهاد می‌کنند.

برای بعضی از افراد علائمی هاله دار مانند میدان دید تونلی، نورهای چشمک زن و تغییرات خلق و خو اتفاق می‌افتد که به افراد بیمار کمک می‌کنند که قبل از شروع شدن علائم داروهای پیشگیرانه را مصرف کنند.

مصرف داروهای پیشگیرانه قبل از وقوع سردرد کمک بسیار زیادی به کنترل علائم و شدت درد در ناحیه سر می‌کند.

در ایالت متحده آمریکا تقریباً 15 درصد مردم از سردرد شدید میگرنی شکایت می‌کنند که این بیماری در زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان می‌باشد.

شیوع سردردها در میان بزرگسالان و افراد جوان  بیشتر از  افراد مسن بالای 65 سال  است.

طبق یک نظر سنجی که در ایالت متحده روی این بیماری انجام شد، نشان می‌دهد که 18 درصد افراد چندین بار در ماه دچار سردرد می‌شوند.

ما در مطلب قبل از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر با شما درباره‌ی تشخیص میگرن صحبت کردیم و الان قصد داریم که درمان میگرن را به شما توضیح دهیم، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پراپرانول

برای فشار خون بالا و آنژین استفاده می‌شود و همچنین به کاهش علائم میگرن کمک می‌کند. پراپرانول برای افراد مبتلا به بیماری‌های زیر مناسب نیست:

• آسم
  • بیماری های مزمن ریه
  • مشکلات قلبی
  • بیماران دیابتی

از عوارض جانبی  این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دست و پاهای سرد
  • سوزن‌سوزن‌شدن دست‌ها
  • اختلالات خواب

آمی‌تریپتیلین

دارویی است که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای  پیشگیری از حملات میگرنی به شما کمک کنند.

آمی‌تریپتیلین در بیشتر مواقع باعث خواب آلودگی می‌شود پس بهتر است که آن را قبل از خواب مصرف نمایید.

عوارض جانبی این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس خشکی در دهان

مهار کننده دارویی (CGRP)

CGPR یک پروتئین در مغز است و تحقیقات روی این بیماری  نشان می‌دهد که این پروتئین یکی از علت‌های میگرن به حساب می‌آید.

شما می‌توانید با مصرف این دارو به کاهش درد میگرن خود کمک مؤثری را انجام دهید.

داروهای مهار کننده با متصل به پروتئین‌ها و مسدود کردن گیرنده‌ها باعث جلوگیری از التهاب غشا پوشاننده مغز می‌شوند که به درمان میگرن به‌مرور زمان کمک می‌کنند.

آنتی بادی مونوکلونال مولکول‌های بسیار بزرگی هستند که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند و به عنوان آنتی بادی عمل می‌کنند.

این آنتی بادی‌ها از طریق وریدی به زیر جلد پوست تزریق انتقال پیدا می‌کنند و به گیرنده‌های CGPR متصل می‌شوند.

تا به امروز هیچ گونه عوارضی از این دارو گزارش نشده است در نتیجه برای بیمارانی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند مناسب می‌باشد.

تزریق بوتاکس

یک نوع سم به نام بوتولینوم وجود دارد که به تسکین سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

این دارو مسیر انتقال درد بین مغز و رشته‌های عصبی نخاع را قطع می‌کند.

هنگامی که سردرد میگرنی دارید بدن شما مولکول‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی  که با درد مرتبط هستند را آزاد می‌کنند.

وقتی این دارو به عضله‌های مختلف صورت تزریق می‌شود و در رشته‌های عصبی انتقال درد اختلال ایجاد می‌کنند که به‌مرورزمان و طی جلسات 3-6 ماه علائم میگرن را کاهش می‌دهند.

عوارض جانبی بوتاکس شامل موارد زیر است:

• درد در نواحی تزریق شده
  • آبریزش چشم
  • افتادگی پلک‌ها
  • مشکلات بینایی
  • دشواری در تنفس

دستگاه‌ها برای درمان سردرد میگرن

دستگاه RTMS

روشی است که در آن فعالیت الکتریکی مغز و نورون‌های عصبی تحت تأثیر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند.

با گذاشتن یک سیم پیچ بر روی سر، پالس‌های مغناطیسی با جریان‌های کوتاه باعث تحریک سلول‌های عصبی در مغز می‌شوند که به کاهش  علائم میگرن کمک زیادی را می‌کند.

این سیم پیچ که در یک پلاستیک محافظ قرار گرفته است، به پوست سر نزدیک می‌شود تا میدان مغناطیسی بتواند بر روی مناطق خاصی از قشر مغز به خوبی عمل کنند.

پالس‌های مغناطیسی که در RTMS وجود دارد می‌تواند بدون درد از طریق پوست سر به جمجمه نفوذ کند.

جریان‌هایی را در مناطق مختلفی از مغز القا کند و این تحریک‌ها در فواصل زمانی منظمی انجام می‌شود.

ارائه درمان با rTMS برای هر فرد به صورت اختصاصی عمل می‌کند و باعث اثرات مطلوبی در مغز و کاهش استرس در فرد بیمار می‌شود.

در نتیجه برای بیمارانی که دچار افسردگی حاد هستند مؤثر بوده است.

دستگاه SpringTMS

وسیله‌ای می باشد که توسط سازمان غذا دارو آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است و به آن یک محرک مغناطیسی ترانس کرانیال نیز می‌گویند.

همچنین  این دستگاه یک آهنربا دارد که در پشت سر قرار می‌گیرد و وقتی دکمه آن را فشار می‌دهید به صورت چند ثانیه پالس‌های کوتاه مدت را به سر شما القا می‌کند.

حدود 40 درصد از افرادی که میگرن‌های همراه با هاله را تجربه می‌کنند علائم آن‌ها کاهش یافته است؛ بنابراین در درمان میگرن‌های همراه با اورا به خوبی عمل می‌کند.

رویکرد استفاده پیشگیرانه از این دستگاه بر اساس نیاز هر فرد و حداقل 4 بار در روز می‌باشد و پالس‌های اضافی‌تر بر اساس نیاز  و علائم هر فردی متفاوت‌ است.

دستگاه gammacore

یک دستگاه برای پیشگیری از حمله‌های میگرن می‌باشد که به  تحریک عصب واگ که در زیر گردن قرار دارد کمک می‌کند.

عصب واگ بخشی  از سیستم عصبی  است که باعث ارتباط بین مغز و دستگاه گوارش شما می‌شود و اطلاعاتی را از روده به مغز شما ارسال می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که عصب واگ توانایی تأثیر گذاری بروی مغز سر را دارد و با تحریک کردن عصب واگ، سردردهای میگرنی شما را سر کوب می‌کند.

هر درمان گاما کور شامل دو جلسه 2 دقیقه‌ای می‌باشد و انتظار می‌رود که درد شما در این روش بین 20-30 دقیقه کاهش پیدا کند و حداقل دو ساعت بعد از آن بدون درد باشید.

اگر علائم شما همچنان کاهش پیدا نکرد شما می‌توانید تعداد درمان خود را افزایش دهید.

از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • حالت تهوع و استفراغ

دستگاه CEFALY

یک درمان غیر دارویی است که برای تسکین میگرن آن را روی پیشانی خود قرار می‌دهید و این دستگاه با تحریک عصب سه‌قلو خارجی و با استفاده از پالس‌های الکتریکی شدت و حملات میگرنی را کاهش می‌دهد.

به صورت یک هند بند کوچک روی پیشانی شما قرار می‌گیرد و برای افراد مبتلا به سردردهای میگرنی مزمن اثر بخش می‌باشد.

زمانی که درمان‌های دارویی اثر گذار نمی‌باشند پزشکان این روش درمانی جایگزین را به فرد بیمار پیشنهاد می‌کنند.

این دستگاه به سرعت عمل می‌کند و  حملات بعدی میگرن شما را به نصف کاهش می‌دهد یا تقریباً از بین می‌برد.

استفاده از این دستگاه برای افراد زیر مناسب نمی‌باشد:

• افراد بالای 65 سال
  • زنان باردار
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی
  • مبتلایان صرع

درمان میگرن

اگر علائم و سردردهای میگرنی شما با داروهای بدون نسخه کاهش نمی‌یابد و فعالیت‌های روز مره شما را دچار اختلال می‌کند حتماً به پیش پزشک متخصص مراجعه کنید.

استرس ریشه تمام بیماری‌ها از جمله میگرن است شما با تغذیه مناسب، ورزش کردن یوگا و استفاده از تکنیک‌های درمانی؛ مانند ریلکسیشن می‌توانید استرس را از خود دور کنید و کیفیت زندگی خودتان را بالا ببرید.