تشخیص میگرن و چه گونه بفهمیم میگرن داریم؟

شیلا دانشجوی رشته حسابداری بود و هنگامی که به پزشک متخصص مراجعه کرد برای او تشخیص میگرن را دادند؛ زیرا او سردردهای مکرر را معمولاً بین 4 -72 ساعت  تجربه می‌کرد و در طول حملات میگرنی اغلب احساس تهوع و استفراغ داشت و گاهی اوقات به نور و صدا حساسیت نشان می‌داد.

این علائم در بیشتر مواقع مانع از درس خواندن آن می‌شد و نمی‌توانست به موقع در سر کلاس‌های خود حضور پیدا کند.

زیرا فهمید که فعالیت بدنی باعث تشدید علائم سردرد آن می‌شود.

بیشتر مردم تلاش می‌کنند که به تنهایی با میگرن مبارزه کنند و ساعت‌های زیادی را در اتاق تاریک و بدون صدا برای کنترل درد و دیگر علائم خود می‌گذارنند.

میگرن را  ممکن است که هیچ‌وقت نتوانند تشخیص دهندو فرد مبتلا درمان مؤثری را دریافت نکند.

ما در مطلب قبل از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر با شما درباره‌ی علت میگرن صحبت کردیم و الان قصد داریم که تشخیص میگرن را به شما توضیح دهیم، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

میگرن چیست؟

سردرد میگرنی یک اختلال سیستم عصبی است و به صورت ضربان دار از یک قسمت سر شروع می‌شود و در صورت تشدید، کل سر را در بر می‌گیرد.

با علائمی مانند تغییرات خلق و خو،  هراس از نور و صدا حالت، تهوع و استفراغ همراه می‌باشد.

محققان بر این باور بودند که گشادی و انقباضات رگ‌های خونی با سردردهای میگرنی مرتبط است؛ ولی بعد از تحقیقات نشان می‌دهد که جهش‌های ژنتیکی و سلول‌های مغزی خاص، باعث میگرن می‌شوند.

میگرن انواع مختلفی دارد که به‌وسیله طیف وسیعی از عوامل ایجاد می‌شود.

جهش‌های غیر طبیعی را برای بعضی از انواع مختلف میگرن شناسایی می‌شود.

این سردرد میگرنی  تقریباً در زنان سه برابر بیشتر و علائم آن عمیق‌تر از مردان می‌باشد.

بر اساس مطالعاتی که بروی این بیماری انجام می‌شود نیمی از مبتلایان می‌توانند با درمان‌های پیشگیرانه، میگرن خود را درمان کنند.

تشخیص میگرن

از آنجایی که ممکن است سردردهای میگرنی زمینه ژنتیکی داشته باشد پزشک متخصص از شما درباره سابقه پزشکی خانواده‌تان سؤالاتی را می‌پرسد.

حتی اگر به خاطر نمی‌آورید که یکی از بستگان نزدیک شما به بیماری میگرن مبتلا می باشد، سعی کنید علائم و سبک زندگی گذشته را که ممکن است نشان دهنده سردرد باشد بیشتر مد نظر قرار دهید.

ممکن است که پزشک سؤالاتی راجع به سابقه خانوادگی از شما بپرسد که شامل موارد زیر است:

• آیا یکی از اعضای خانواده همیشه دچار سردرد می‌شود و علائمی مانند حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع و استفراغ و ناتوانی در انجام کارهای روزمره را دارند؟

• بستگان شما سردرد خود را به چه چیزی نسبت می‌دهند؟ برای مثال چرخه قاعدگی، فعالیت پیش از اندازه، خستگی، استرس یا خوردن  بعضی از خوراکی‌ها

پزشک متخصص باید بفهمد که سردرد شما به علت مشکلاتی مانند تومور یا سکته نمی‌باشد.

یک جلسه پرسش و پاسخ می‌تواند اطلاعات زیادی را درمورد علائم و تشخیص میگرن به متخصص بدهد.

بعضی از افراد علائم سردرد‌شان آن‌قدر واضح است که به راحتی  آن را تشخیص می‌دهند.

ولی در بعضی دیگر  علت میگرن ممکن است که دندان درد، خونریزی مغزی یا سرطان باشد که نیازمند آزمایش‌های بیشتر می‌باشد.

متخصص ممکن است که از شما سؤالاتی راجع به علائم میگرن  بپرسد که شامل موارد زیر است:

• هرچند وقت یک بار دچار سردرد می‌شوید؟
  • درد در کدام ناحیه از سر بیشتر است؟
  • سردردهای شما چقدر طول می‌کشند؟
  • اولین بار چه زمانی به سردرد شدید مبتلا شدید؟

معاینه بالینی برای تشخیص میگرن

اغلب اوقات پزشک متخصص با تمرکز بر سابقه پزشکی و خانوادگی شما سؤالاتی راجع به جراحت قبلی یا ضربه به سر از شما می‌پرسد.

و به معاینه فیزیکی  نواحی مختلف سر می‌پردازد که ببیند تورم یا کبودی وجود دارد یا خیر.

احتمال دارد که علائم حیاتی مانند فشار خون، ضربان قلب و حساسیت به نور را به وسیله یک چراغ قوه بررسی کند.

عضلات گردنی، شانه و بازوهای شما را در صورت گرفتی و اسپاسم‌های عضلانی چک می‌کند.

همچنین پزشک مغز و اعصاب ممکن است که از شما آزمایش‌های خون را بگیر تا  بیماری‌هایی مانند تیروئید عفونت‌ها و التهاب در بدن را  رد کند که به تشخیص میگرن کمک زیادی می‌کند.

آزمایش‌ها‌ی خون

انواع آزمایش‌ها را ممکن است که برای رد عفونت، کم خونی و التهاب در بدن پزشک از شما بگیرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

آزمایش سلول خونی(CBC)

این آزمایش شامل شمارش کامل سلولی خون یا CBC می‌باشد و بسیار از فاکتورهای خونی را در بدن شما اندازه گیری می‌کند که شامل موارد زیر است:

• گلبول‌های قرمز خون که وظیفه دارند اکسیژن را به بقیه اندام‌های بدن برسانند
  • گلبول‌های سفید با عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها مقابله می‌کند و این آزمایش سلول خونی کل گلبول‌های سفید شما را اندازه گیری می‌کند.
  • پلاکت‌های خونی که به وسیله لخته شدن خون، خونریزی در بدن را متوقف می‌کنند
  • هموگلوبین که پروتئین‌های گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند.

گاهی اوقات عفونت‌ها و نقص سیستم ایمنی بدن علائمی مشابه با سردردهای میگرنی دارند و ممکن است که پزشک برای رد عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها از شما بخواهد که این آزمایش را انجام بدهید.

آزمایش دیابت

تست آزمایشی A1C، میانگین سطح گلوکز و قند شما را طی مدت زمان 2-3 ماه اندازه گیری می‌کند.

اگر این تست زیر 5.7 درصد باشد طبیعی است؛ ولی بین  5.7-6.4 درصد نشان دهنده لبه مرز بودن دیابت یا پیش دیابت می‌باشد و  از 6.5 درصد به بالاتر باعث دیابت در بدن ما می‌شود.

این تست، قند خون شما را بعد از یک شب ناشتا و عدم خوردن هیچ گونه ماده غذایی  بررسی می‌کند و اگر از 99 میلی گرم کمتر باشد طبیعی است.

ولی اگر بین 100-125 میلی گرم باشد نشان دهنده پیش دیابت و از 126 میلی گرم بالاتر باشد نشان دهنده دیابت است.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند به دلیل نوسانات قند خون، بیشتر در معرض خطر ابتلا به حملات میگرنی قرار می‌گیرند.

در بیشتر مواقع نصفی از افرادی که دیابت دارند دچار سردرد و به‌مرورزمان مبتلا به بیماری میگرن می‌شوند.

آزمایش تیروئید

در آزمایش‌های تیروئیدی پزشک متخصص به شما می‌گویند که غده شما خوب کار می‌کند یا خیر.

این تست به تشخیص بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و بیماری گریوز یا هاشیموتو کمک می‌کند.

تیروئید یک غده پروانه‌ای مانند در زیر گردن و گلو‌ی شما است که درست در بالای جناغ سینه قرار دارد و به تنظیم هورمون اندام‌های مختلف بدن می‌پردازد و انرژی شما را مدیریت می‌کند.

تقریباً افرادی که به بیماری‌های تیروئید مبتلا هستند علائمی مانند سردرد، ناتوانی در انجام دادن کارها و اسپاسم عضلانی را تجربه می‌کنند که به علائم میگرن بسیار نزدیک است.

اگر شما به بیماری تیروئید مبتلا هستید ممکن است که در آینده نه چندان دور به میگرن نیز مبتلا شوید که این موضوع در باره همه افراد صدق نمی‌کند.

آزمایش (CPR)

یک آزمایش خون است که برای بررسی التهاب در بدن اندازه گیری و بررسی می‌شود.

CRP پروتئینی می‌باشد که در کبد شما تولید می‌شود و در جریان خون خونی شما  و سایر نقاط مختلف بدن آزاد می‌شود.

سطح CPR خیلی زود بعد از هرگونه عفونت و التهاب در بدن شما شروع به افزایش می‌کند.

CPR می‌تواند برای بررسی التهاب در بدن مورد استفاده قرار بگیرد؛ ولی نشان نمی‌دهد که التهاب کجای بدن شما را فرا گرفته است.

این آزمایش را برای  افرادی که سردردهای شدید دارند و برای تشخیص بیماری‌های خطرناک گرفته می‌شود.

تست‌های تصویر برداری

تست‌های تصویر برداری برای رد بیماری‌ها و تشخیص میگرن انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

• تصویر برداری MRI

اسکن تصویر برداری MRI آزمایشی است که  با استفاده از یک آهنربای بزرگ و امواج رادیویی به وسیله یک کامپیوتر، تصاویری با وضوح بالاتر را از بافت‌های مختلف مغز ارائه می‌دهد و همچنین برای بررسی چندین بیماری مختلف استفاده می‌شود.

بعضی از معاینات مغزی به وسیله MRI از طریق یک ماده کنتراست انجام می‌شود و حاوی مواد شیمیایی گادولینیوم است که یک فلز  خاکی بسیار نادر می‌باشد.

هنگامی که این ماده در بدن شما قرار می‌گیرد خواص مغناطیسی مولکول های ‌آب اطراف را تغییر می‌دهد و باعث افزایش و وضوح تصاویر می‌شود.

مواد کنتراست کمک می‌کند که رادیولوژیست  بیماری‌های که در موارد زیر اشاره می‌کنیم را بهتر تشخیص دهد:

• تومورها
  • التهاب
  • عفونت‌ها
  • رگ‌های خونی

در این مواد کنتراست داروهای شیمیایی بسیار بی خطری است که  عارضه‌های جانبی خفیف یا شدید را برای فرد به همراه دارد.

این تست را برای رد بسیار از بیماری‌ها در افرادی که سردردهای شدید و شبیه به علائم میگرن دارند استفاده می‌کنند.

تصویر برداری CT- Scan

توموگرافی کامپیوتری یک آزمایش تصویر برداری است که انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها را تشخیص می‌دهد؛ ولی وضوح آن کمتر از MRI می‌باشد.

سی تی اسکن توسط پرتو اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دقیق استخوان‌ها بافت‌های نرم استفاده می‌شود و یک تست تصویربرداری بدون  بیهوشی و غیر تهاجمی می‌باشد.

بیماری‌هایی را که سی تی اسکن تشخیص می‌دهد عبارتند از:

• انواع سرطان‌ها و تومورها
  • بیماری قلبی
  • لخته خون در سر
  • صدمات مغزی
  • آسیب‌های نخاعی

چه کارهایی قبل از سی تی اسکن باید انجام دهیم؟

• شما باید چهار ساعت قبل از سی تی اسکن هیچ گونه غذایی نخورید
  • دو ساعت قبل از سی تی اسکن مایعاتی مانند آب، چای و آب میوه را بنوشید.
  • لباس خیلی راحت بپوشید و جواهرات فلزی را از بدن خود خارج کنید.
اشعه ایکس

از پرتوهای الکترومغناطیسی برای ایجاد تصاویر جمجمه استفاده می‌کنند این روش خیلی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگامی که فرد تصادف جزئی می‌کند  یا سرش ضربه می‌خورد پزشکان، با استفاده از  تصویر برداری اشعه ایکس، عکس برداری جمجمه را انجام می‌دهند.

این نوع تصویر برداری بافت‌های نرم، مختلف مغز را نشان نمی‌دهد.

تشخیص میگرن

سردرد میگرنی یک بیماری جدی برای سلامت است  که حدود 39 میلیون نفر از مردم آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درحالی‌که هیچ گونه درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد؛ اما با انواع داروها و دوری از محرک‌ها می‌توان آن را درمان کرد.

پزشک متخصص بعد از معاینه فیزیکی و پرسیدن سابقه بیماری پزشکی شما و انجام دادن آزمایش‌ها می‌توانند تشخیص دهند که سردرد شما به علت میگرن است یا به علت بیماری‌های دیگر می‌باشد.

اگر میگرن شما تشخیص داده شد شما می‌توانید با ورزش کردن، اصلاح سبک زندگی و مصرف داروها علائم بیماری خود را کاهش دهید و آن را کنترل کنید.