انواع میگرن و با انواع نادر آن آشنا شوید.

آیا تابه‌ حال به این  موضوع فکر کرده‌اید که چرا علائم  میگرن شما با دیگران متفاوت است؟ انواع میگرن وجود دارد که بعضی از افراد علائمی مانند دیدن  الگوهای ستارهایی در هوا و برخی دیگر حالت تهوع و استفراغ یا  ضعف را در یک طرف بدن خود احساس می‌کنند.

اصطلاح میگرن را برای طیف وسیعی از اختلالات به کار می‌برند که هر کدام از آن‌ها علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند.

افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند به‌مرورزمان به اختلالات افسردگی، استرس و اضطراب دچار شوند و زنان به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می‌گیرند.

کمتر از 5 درصد از مبتلایان به میگرن بیماری آن‌ها شناخته می‌شوند و تحت درمان درست قرار می‌گیرند.

ما در مطلب قبل از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر با شما درباره‌ی میگرن چیست؟صحبت کردیم و الان قصد داریم که انواع میگرن را به شما توضیح دهیم، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

میگرن چیست؟

یک اختلال عصبی شناخته می‌شود که زمینه ارثی نیز دارد و باعث سردرد شدید و ضربان دار معمولاً در یک سمت سر می‌شود و گاهی اوقات با علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، حساسیت به نور و صدا همراه است و بعضی از افراد، هیچ گونه علائمی ندارند.

درد میگرن  از یک طرف سر شروع می‌شود و گاهی اوقات کل سر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بیشتر سردردهای میگرنی حدود 4 ساعت یا حتی بیش‌تر از 15 روز نیز ادامه دارند و بعضی از افراد در ماه معمولاً 2-3 بار به سردردهای میگرنی مبتلا می‌شوند.

بنیاد بین‌المللی میگرن در آمریکا علائم کرد که بیش‌تر از 38 میلیون نفر از مردم آمریکا به بیماری میگرن مبتلا هستند که بعضی از عوامل محیطی و ژنتیکی ممکن است شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار  بدهد  که شامل موارد زیر است:

• اختلالات هورمونی که زنان بیشتر از مردان را به میگرن مبتلا می‌کند.
  • افراد در سنین 10-40 سالگی به بیماری میگرن مبتلا می‌شوند و بعضی از زنان در دوران یائسگی میگرن آن‌ها بهتر می‌شود و از بین می‌رود.
  • اگر پدر و مادر هر فردی به میگرن مبتلا باشند فرزند آن‌ها نیز حدود 50 درصد احتمال دارد که به این نوع سردرد مبتلا شوند.
  • افرادی که افسردگی، اضطراب، اختلالات دو قطبی و بیماری صرع دارند شانس شما را در ابتلا به میگرن افزایش می‌دهد.

انواع میگرن

انواع متفاوتی از میگرن وجود دارند که همه افراد به میگرن معمولی مبتلا نیستند. ما در ادامه مطلب  انواع میگرن را برای شما توضیح داده‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید:

هاله میگرن

هاله میگرن که با نام اورا آن را نیز می‌شناسند علائمی است که قبل یا بعد از سردرد میگرنی اتفاق می‌افتد و باعث  تغییراتی در بینایی، شنوایی، گفتاری فرد بیمار می‌شود. طبق آمار بنیاد بین‌المللی میگرن آمریکا  25-30 درصد از افراد مبتلا به بیماری میگرن هاله‌ها را تجربه می‌کنند.

در بیشتر مواقع‌ هاله‌ها یک ساعت قبل از شروع سردردهای میگرنی ظاهر می‌شوند و کمتر از 60 دقیقه طول می‌کشند. بعضی از افراد ممکن است یک یا دو هاله را با هم تجربه کنند  یا برخی دیگر هیچ گونه اورای میگرنی  نداشته باشند.

علائم هاله‌ها شامل موارد زیر است:

هاله بصری

رایج‌ترین نوع هاله می‌باشد و بعضی از علائمی که هر فردی در طول هاله بینایی تجربه می‌کند عبارتند از:

• دیدن اشکال هندسی
  • جرقه‌های نامنظم
  • نقاط کور
  • خطوط زیگزاگی
هاله حسی

اورای حسی می‌تواند  با هاله بینایی یا بدون آن  همراه باشد که شامل موارد زیر است:

• لمس شدن یک طرف بدن
  • احساس سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها و پاها
  • بی حسی لب‌ها، زبان و یک طرف صورت
هاله گفتاری

اختلالات گفتاری در اورای میگرن به ندرت اتفاق می‌افتد؛ ولی ممکن است بعضی از افراد آن را تجربه کنند که شامل موارد زیر است:

• لکنت زبان
  • نامفهوم بودن کلمات
  • ناتوانی در تمام کردن جملات
هاله شنیداری

این نوع هاله باعث آزار و اذیت بسیار زیادی در فرد بیمار می‌شود و در بیشتر مواقع پزشکان این علائم میگرن را با سایر بیماری‌ها اشتباه می‌گیرند. این علائم شامل موارد زیر است:

• زنگ زدن گوش
  • کاهش شنوایی
  • وزوز گوش

در بعضی از موارد این نوع هاله‌ها بدون هیچ سردردی ظاهر می‌شوند که به آن‌ها میگرن خاموش نیز می‌گویند.

میگرن بدون هاله

همان‌طور که در مطلب بالا اشاره کردیم هاله یک علامت هشدار دهنده است که قبل از سردرد رخ می‌دهد؛ ولی  میگرن بدون اورا باعث  هیچ گونه زنگ هشداری،  قبل از سردرد نمی‌شود و به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد.

حمله‌ی میگرن بدون اورا معمولاً در صورت درمان نشدن بین 4-3 روز  ادامه دارد و درد ممکن است که قسمت‌های مختلفی از سر را تحت تأثیر قرار بدهد. این دسته از انواع میگرن ممکن است، چندین بار در طول هفته اتفاق بیفتند.

میگرن بدون هاله را در زمان گذشته به عنوان  میگرن رایج یا همی کرانیا سیمپلکس می‌شناختند.

علائم این نوع سردرد شامل موارد زیر است:

• میگرن بدون هاله معمولاً با داشتن فعالیت بدنی، مانند راه رفتن زیاد یا بالا و پایین آمدن از پله‌ها شدیدتر می‌شود و شما  نمی‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود ادامه بدهید.
  • حالت تهوع و استفراغ شدیدی دارید
  • حساسیت به بوی عطر، نور و صدای بلند

راه‌های متفاوتی  را برای درمان بدون هاله،  پزشکان متخصص تجویز می‌کنند که به تعداد حملات و شدت بیماری بستگی دارد.

میگرن مزمن

میگرن مزمن یک نوع سردرد است که فرد بیمار حداقل 15 روز در ماه را با درد و علائم میگرن زندگی می‌کند. سردردهای مزمن در ابتدای بیماری با دوره‌های کمتری شروع می‌شود؛ ولی در صورت درمان نشدن به دوره‌های طولانی‌تر و درد شدیدی تبدیل می‌شود.

حدود 2.5  میلیون نفر از مردم جهان  به میگرن مزمن مبتلا هستند و از هر 10 نفر حدود 2 نفر آن‌ها طی گذشت دو سال علائم بهبودی میگرن را تجربه می‌کنند.

از علائم میگرن مزمن می‌توانید به موارد زیر اشاره کنید:

• سردردهای پشت سرهم
  • حساسیت به نور و صدا
  • احساس حالت تهوع مداوم
  • از دست دادن اشتها
  • سرگیجه شدید
میگرن هاله ساقه مغز (بازیلار)

میگرن هاله ساقه مغز را  که به عنوان میگرن با شریان بازیلار نیز می‌شناسند. این نوع سردردهای میگرنی از بخش پایینی  ساقه مغز شروع می‌شوند و می‌تواند حدود 10-45 دقیقه قبل یا بعد از سردرد شما اتفاق بیفتد.

درد ناشی از میگرن بازیلار از یک طرف صورت شروع  می‌شود و به تدریج گسترش می‌یابد  و  درصد کمی از افراد به این نوع میگرن مبتلا می‌شوند.

تغییرات حسی و بینایی ممکن است که با میگرن بازیلار اتفاق بیفتد؛ اما داشتن این نوع میگرن باعث می‌شود که سایر مشکلات مانند سکته مغزی و ایسکمیک را برای شما افزایش می‌دهد. هنوز پزشکان  علت مشخصی بین سکته مغزی و میگرن بازیلار شناسایی نکردند.

زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند و به میگرن بازیلار مبتلا هستند خطر سکته مغزی در آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، تجویز قرص‌های ضد بارداری که حاوی استروژن زیاد است را برای انواع میگرن توصیه نمی‌کند.

علائم این نوع میگرن شامل موارد زیر است:

• اختلال شنوایی، بویایی، گفتاری
  • تاری دید
  • کاهش سطح هوشیاری
  • لکنت زبان
  • از دست دادن موقت بینایی در یک چشم
  • استرس و اضطراب

به طور کلی بیشتر افراد مبتلا به میگرن بازیلار اولین علائم خود را در بزرگسالی تجربه می‌کنند و درصد کمی از کودکان به این میگرن مبتلا می‌شود اگر حملات میگرنی بعد از سن 50 سالگی رخ بدهد پزشک متخصص برای رد علل دیگر از فرد بیمار MRI یا سی تی اسکن می‌گیرد.

میگرن دهلیزی

هنگامی گه میگرن دهلیزی را تجربه می‌کنید ممکن است که دچار سرگیجه‌های شدید شوید و می‌تواند این سرگیجه‌ها یا سبکی سر بین چند دقیقه یا چند روز ادامه داشته باشد.  به خصوص زمانی که سر خود را به جلو حرکت می‌دهید شدیدتر می‌شود.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه را معمولاً به عنوان احساس حرکت تعریف می‌کنند و برای بعضی از افراد آن را به عنوان سرگیجه خارجی یا چرخشی و برای افراد دیگر احساس تاب خوردن دارد که به عنوان سرگیجه داخلی ظاهر می‌شود.

افراد مبتلا به سرگیجه احساس می‌کنند که اجسام اطرافشان در حال حرکت کردن هستند در حالی که واقعاً این گونه نمی‌باشد. دهلیزی را به قسمتی از گوش میانی  می‌گویند که وظیفه تعادل بدن را بر عهده دارد.

میگرن دهلیزی، تقریباً در حدود یک در صد از افراد جامعه اتفاق می‌افتد و یکی از شایع‌ترین علت‌های اپیزودی سرگیجه می‌باشد. این میگرن ممکن است که کودکان را نیز مبتلا کند.

در کودکان  میگرن دهلیزی به عنوان حمله خوش‌خیم جوانی شناخته می‌شود. این کودکان بیشتر از بزرگسالان حملات میگرنی را در زندگی خود تجربه می‌کنند.

علائم این میگرن دهلیزی عبارتند از:

• حساسیت به بوهای عطر و مواد غذایی (اسموفوبیا)
  • حساسیت به نوری که باعث درد می‌شود (آلودینی فوتیک)
  • لمس شدن سر یا صورت (آلودینی جمجمه)
  • از دست دادن تعادل
  • حالت تهوع و استفراغ
میگرن چشمی

این نوع میگرن شامل حمله‌ها و تغییرات  بینایی است که فقط بروی یک چشم اثر گذار می‌باشد و باعث مشکلات بینایی می‌شود. میگرن چشمی معمولاً با هاله همراه است که معمولاً خطرناک نیست؛ ولی میگرن شبکیه می‌تواند یک مشکل بسیار جدی برای بینایی ما باشد.

مشکلات بصری عبارتند از:

• اسکوتوما به معنی نقاط کور
  • اسکوتوما سوسوزن به حالتی می‌گویند که حرکت می‌کند و بین نور و تاریکی است

همه‌ی هاله‌های بصری بعد از تمام شدن حمله میگرنی از بین می‌رود و بینایی شما به روال عادی باز می‌گردد؛ ولی در موارد خیلی نادر ممکن است که میگرن باعث مشکلات دائمی بینایی می‌شود.

علائم میگرن چشمی در هر فرد متفاوت است؛  اما همه افراد می‌توانند در طول زندگی خود آن را تجربه کنند  و تقریباً از سنین هفت سالگی شروع می‌شود  و در دوران بزرگسالی به اوج خود می‌رسد و بعد از آن در سنین 40 سالگی به آرامی از شدت آن کم شود.

از علائم میگرن چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد معمولاً در پشت چشم و پلک‌ها ظاهر می‌شوند
  • حساسیت به نور و صدا دارند
  • رنگ پریدگی
  • احساس کسالت
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تاری دید
  • از دست دادن موقت بینایی
  • میگرن شکمی

در این نوع میگرن، درد سیستم گوارشی، معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد بیمار هیچ گونه دردی را در ناحیه سرش احساس نمی‌کند معمولاً این دردها در اطراف شکم و ناف اتفاق می‌افتند و به صورت ناگهانی شروع می‌شوند و از بین می‌روند.

بیماری میگرن شکمی در کودکان بسیار شایع‌تر از بزرگسالان است و از هر 100 کودک تقریباً 4 نفر  به میگرن شکمی مبتلا است. این دردها ممکن است بین 1-72 ساعت طول بکشند.

این کودکان ممکن است در دوران بزرگسالی دچار سردردهای میگرنی شوند. علائم این میگرن شامل موارد زیر است:

• درد معده که بین 1- 72 ساعت ادامه داشته باشد
  • حملات استفراغ
  • نداشتن سردرد
  • دل پیچه
  • استرس و اضطراب

میگرن همی پلژیک

یکی از انواع میگرن، همی پلژیک است که شکل بسیار نادری از میگرن می‌باشد و در فرد حملات میگرنی باعث ضعف یا فلج شدن یک طرف از بدن می‌شود. این میگرن معمولاً با اورا همراه است و در آن هاله میگرن بر فعالیت‌های حرکتی فرد بیمار نیز اثر می‌گذارد.

زمانی علائم همی پلژیک ظاهر می‌شود که سیگنال‌های عصبی عملکرد خود را به درستی انجام نمی‌دهند و به این دلیل نمی‌توانند نورون‌های عصبی پیام‌های خود را به درستی به مغز ارسال کنند. علائم  این نوع میگرن عبارتند از:

• اختلالات بینایی مانند لکه‌های رنگی، الگو ستاره مانند خطوط جرقه‌ای
  • مشکلات گفتاری مانند ناتوانی در صحبت کردن به صورت صحیح
  • مشکلات ارتباطی مانند مشکل در خواندن و نوشتن یا گوش دادن به موسیقی
  • زنگ زدن گوش

میگرن قاعدگی

میان سردردهای میگرنی و کاهش هورمون استروژن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. این نوسانات استروژن قبل و بعد  از شروع پریودی باعث سردردهای میگرنی شدید در فرد مبتلا می‌شود همچنین زنانی که پریودهای سنگینی دارند و یا قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند در خطر ابتلا به سردردهای میگرنی می‌باشند.

میگرن قاعدگی طولانی‌تر از انواع میگرن است و اغلب زنان هر ماه این میگرن را تجربه می‌کنند که از هر ده زن تقریباً یک نفر آن‌ها به میگرن قاعدگی مبتلا است  در این نوع میگرن شما فقط در دوران قاعدگی دچار سردرد می‌شوید و در زمان‌های دیگر هیچ گونه درد و علائمی ندارید.

انواع میگرن

سردردهای میگرنی انواع مختلفی دارد که علائم آن موجب می‌شود که شما نتوانید بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را انجام بدهید در بعضی از مواقع خوردن یک نوع قرص باعث کنترل درد و علائم شما نمی‌شود و مجبورید که از چند روش درمانی برای تسکین علائم خود استفاده کنید.

از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای مطب در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روز مهر ما را همراه ما بوده‌اید.