واتس آپ کلینیک

بهترین روش‌ ترک اعتیاد متادون چیست؟

ترک اعتیاد متادون به دلیل نیمه عمر طولانی‌تر و علائم ترک شدیدتر، بیش از درمان وابستگی به سایر مواد اعتیادآور به نظارت پزشک متخصص ترک اعتیاد و بستری بیمار در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر نیاز دارد. برای آگاهی از تاریخچه استفاده از متادون، علائم اعتیاد به آن، مناسب‌ترین روش‌ ترک و فرایند درمان وابستگی به این ماده اعتیادآور تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا ترک اعتیاد متادون ضروری است؟

بیمارانی که برای کاهش علائم ترک خود در فرایند درمان وابستگی به برخی مواد اعتیادآور به مصرف متادون روی می‌آورند، معمولا دچار سوء مصرف و وابستگی به متادون خواهند شد. هم‌چنین برخی افراد هم با تجویز پزشک از متادون به عنوان مسکن کاهش درد استفاده می کنند. این احتمال وجود دارد که چنین بیمارانی حتی پس از درمان و در صورت بر طرف شدن درد، با هدف تکرار احساس سرخوشی ناشی از مصرف متادون به استفاده از آن حتی خارج از توصیه پزشک ادامه دهند و پس از هر بار مصرف، تمایل بیشتری به آن پیدا کنند.

پس از مدتی بدن فرد به دوز قبلی عادت کرده و در نهایت مقدار متادون مصرفی را بدون مشورت پزشک افزایش می دهد. این امر موجب وابستگی به متادون خواهد شد و متاسفانه احتمال مصرف دوزهای زیاد و حتی کشنده نیز وجود دارد.

هم‌چنین مصرف متادون می‌تواند به مرور زمان بر سلامت جسمانی و روان‌شناختی افراد تأثیرات منفی بگذارد. به همین دلیل چنین افرادی ناگزیرند در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان وابستگی به این ماده‌ی خطرناک  به برنامه‌های درمانی تخصصی ترک اعتیاد در کلینیک‌های دارای مجوز مراجعه کنند.

بیمار دچار اعتیاد به متادون چه علائمی دارد؟

تشخیص این‌که فردی در حال وابسته شدن به مصرف متادون است، می‌تواند نقش مهمی در اقدام برای درمان بیمار و جلوگیری از وابستگی بیشتر داشته باشد. پس از مصرف متادون برای اولین بار، ممکن است فرد کمی دچار گیجی شود، اما علائم دیگری هم با گذشت زمان بروز خواهند کرد که لازم است خود فرد یا اطرافیانش به آن‌ها توجه داشته باشند. این علائم عبارتند از:

• خواب آلودگی
  • تنگ شدن مردمک چشم و خشکی دهان
  • ضعف و سستی بدن
  • تعریق زیاد
  • خارش بدن
  • کندی تنفس
  • بی‌قراری
  • کاهش عملکرد شناختی و حافظه
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس و مشکلات ریوی

مصرف متادون در بلندمدت نیز اثرات منفی بر مغز و بدن مصرف‌کننده خواهد داشت. چون این دارو با تاثیرگذاری روی انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، موجب تغییرات خلقی و رفتاری می‌شود و در نهایت این تاثیرات ناشی از مصرف متادون بر روی مغز، باعث وابستگی بیمار به این داروی شبه مخدر می‌شود.

مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد متادون مانند کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر برای بیمار علاوه بر اطمینان از تعیین مناسب‌ترین و بهترین روش درمانی با توجه به شرایط اختصاصی هر بیمار، به تحمل کم‌ترین عوارض و درد ناشی از خماری منجر می‌شود. هم‌چنین حضور شبانه‌روزی کادر درمانی متخصص ترک اعتیاد شامل پزشک، روانپزشک و روانشناس در افزایش اثربخشی درمان بدون بازگشت نقش بسیاری دارد.

بهترین روش‌ ترک اعتیاد متادون چیست؟

روش‌های ترک اعتیاد متادون در کلینیک روزمهر شامل دو روش سم‌زدایی تدریجی و سم‌زدایی فوق سریع هستند. مناسب‌ترین روش ترک اعتیاد متادون برای هر فرد روشی است که با توجه به نتیجه مشاوره اولیه روانشناس با بیمار، بررسی شرایط جسمانی و روان‌شناختی و میزان و مدت زمان مصرف این دارو توسط پزشک متخصص ترک اعتیاد در قالب یک برنامه درمانی اختصاصی برای هربیمار تعیین می‌شود و در آن ویزیت منظم روانپزشک و روش‌های روان‌درمانی نیز مد نظر قرار می گیرد.

در کلینیک روزمهر معمولا به دلیل شدت گرفتن علائم قطع مصرف در روزهای پنجم و ششم ترک متادون، روش سم‌زدایی تدریجی به بیماران دچار اعتیاد به متادون بیشتر توصیه می‌شود. چون در این روش بدن بیمار فرصت بیشتری برای بازسازی و بهبود عملکرد در ترک همیشگی متادون خواهد داشت و امکان بازگشت و لغزش را در فرد به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ترک اعتیاد متادون به روش سم‌زدایی فوق سریع نیز پس از بررسی معاینات پزشکی و آزمایش‌های مورد نیاز توسط پزشک متخصص ترک اعتیاد انجام می‌شود و شرط لازم برای انجام این نوع درمان، سلامت جسمانی بیمار و سابقه‌ی مصرف متادون در دوز بسیار پایین و مدت بسیار کوتاه است.

آیا روش ایمپلنت نالتروکسان تاثیری در ترک اعتیاد متادون دارد؟

استفاده از روش کاشت داروی نالتروکسان در ترک اعتیاد متادون به عنوان یک ماده اعتیادآور دارای ماندگاری طولانی مدت، تاثیر قابل توجهی در کاهش وسوسه‌ی مصرف مجدد برای بیمار دارد. به دلیل این‌که نالتروکسان علائم محرومیت ناشی از عدم مصرف متادون را کاهش داده و در واقع احساس لذت ناشی از مصرف این دارو را در افراد از بین می‌برد، در موفقیت فرایند درمان سو‌ء مصرف مواد اعتیادآور از جمله متادون نقش مهمی را ایفا می‌کند. در کلینیک روزمهر ایمپلنت نالتروکسان پس از اتمام مرحله‌ی سم‌زدایی و توسط جراح متخصص صورت می‌گیرد.

مزایای ترک اعتیاد متادون در کلینیک روزمهر

همان‌گونه که گفتیم ترک اعتیاد متادون نسبت به سایر مواد اعتیادآور دشوارتر و با عوارض کوتاه مدت و بلندمدت بیشتری همراه است. بنابراین اقدام برای ترک آن در یک کلینیک معتبر که از روش‌های علمی و استاندارد استفاده می‌کند نیز ضروری‌تر خواهد بود.

از دیگر مزایای کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر می‌توان به امکانات رفاهی و هتلینگ برای خانم‌ها و آقایان به صورت عمومی و اختصاصی، خدمات گروه درمانی و خانواده درمانی، مشاوره‌های منظم با روانشناس و روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تجهیزات و امکانات بستری بیمارستانی را نام برد. ما محیطی توام با امنیت و آرامش را برای حمایت از درمان بیماران فراهم نموده‌ایم.

در فرایند ترک اعتیاد متادون چه اتفاقی برای بدن روی می‌دهد؟

معمولا عوارض ترک اعتیاد متادون پس از گذشت یک روز از مصرف آخرین دوز متادون شروع می‌شود که با علائم جسمانی مانند تب، لرز، درد عضلانی و افزایش ضربان قلب همراه است.

پس از گذشت حدود یک هفته، تمایل به مصرف متادون شدیدتر می‌شود. احتمالا بیمار در این مدت با اضطراب، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری مواجه شود. علائم جسمانی مانند بدن درد و تهوع نیز مشابه علائم آنفولانزا هستند. به دلیل نیمه عمر بالای متادون در بدن، حدود ۳ تا ۸ روز بعد از قطع مصرف، علائم ترک به اوج خود می‌رسد.

پس از گذشت این مدت، عوارض ترک شروع به کاهش می‌کنند. ولی هنوز هم تمایل شدیدی در فرد برای مصرف متادون وجود دارد. افسردگی ممکن تشدید شود و برای بیشتر بیماران مراقبت‌های لازم برای حفظ انگیزه ضروری خواهد بود.

برای ترک اعتیاد متادون توجه به چه نکاتی ضروری است؟

استفاده از روش مناسب برای بیمار، حضور در جلسات روان‌درمانی، مصرف داروهای تجویزی توسط روانپزشک متخصص ترک اعتیاد، تغییر سبک زندگی، انگیزه خود بیمار و حمایت خانواده و نزدیکان از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در ترک اعتیاد متادون هستند. تحقق همه‌ی این موارد با انتخاب یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر و دارای مجوزهای لازم و اعتماد به تشخیص پزشکان متخصص در این مراکز تحقق پیدا می‌کند. به علاوه لازم است به این نکته توجه کنید که با بستری در کلینیک‌های دارای مجوز وزارت بهداشت مانند کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر، تمامی علائم و عوارض ترک کنترل و درمان می‌شوند و ترک همیشگی و بدون بازگشت برای بیمار حاصل خواهد شد.

آیا ترک متادون بدون سم‌زدایی تدریجی امکان‌پذیر است؟

به دلیل عوارض شدید جسمانی و روان‌شناختی که در فرایند ترک اعتیاد متادون برای فرد ایجاد می‌شود، ترک این دارو با روش‌های خودسرانه و غیراستاندارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همان‌گونه که همواره در مقاله‌ها تاکید کرده‌ایم، روش مناسب ترک متادون مانند هر ماده دیگری از ترک الکل گرفته تا ترک قرص دیازپام برای هر بیمار با توجه به شرایط جسمانی و نوع و مدت زمان مصرف متفاوت است. به طور ویژه‌تر درمان وابستگی به متادون به نظارت بیست و چهار ساعته پزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم درمانی به منظور کنترل علائم و عوارض نیاز مبرم دارد. هم‌چنین در طی پروسه درمان لازم است تجهیزات کافی و امکانات بیمارستانی به منظور حفظ سلامت بیمار در دسترس باشد. به علاوه به دلیل بروز عوارض روان‌شناختی به خصوص افسردگی، مراجعه منظم به روانشناس و دریافت خدمات روان‌درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سخن نهایی

هدف ما در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر، کمک به آسان نمودن فرایند ترک اعتیاد متادون برای مراجعان عزیز است. در این مسیر، تیم پزشکی متخصص ترک اعتیاد حاضر در کلینیک همواره از بهترین روش‌ها استفاده می‌کنند تا علائم و عوارض ترک را برای بیماران به حداقل ممکن برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل و روند ترک اعتیاد متادون در کلینیک روزمهر می‌‌توانید با شماره‌ 880694450- 021 با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان همکاران ما استفاده کنید.

امتیازدهی به مقاله
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x