واتس آپ کلینیک

ترک تضمینی متادون چگونه بدون درد ممکن است؟

ترک تضمینی متادون عبارتی است که احتمالا بارها در مطالب مرتبط با درمان وابستگی به مواد اعتیادآور در مورد آن شنیده‌اید. اما آیا واقعا ترک تضمینی متادون امکان‌پذیر است و آیا می‌توان فرایند ترک را بدن درد و خماری به پایان رساند؟ با مطالعه‌ی این مطلب پاسخ پرسش‌هایتان در مورد روش‌های ترک تضمینی متادون، مدت زمان این فرایند، ترک تضمینی متادون بدون درد و تاثیر استفاده از روش ایمپلنت نالتروکسان در ترک تضمینی متادون را دریافت خواهید کرد.

چرا ترک تضمینی متادون اهمیت دارد؟

متادون دارویی مسکن و دارای خاصیت اعتیادآوری بالا است. به همین دلیل هرگونه سوءمصرف متادون خارج از دوز تجویزی پزشک یا با هدف کاهش علائم ترک مواد اعتیادآور مخصوصا هروئین، کدئین و مورفین باعث ایجاد اعتیاد به این ماده شبه مخدر می‌شود. هم‌چنین به دلیل تاثیر و ماندگاری بلندمدتی که متادون در بدن دارد، ممکن است بسیاری از افراد بدون توجه به وجود این دارو در بدنشان، اقدام به مصرف مجدد نمایند که ریسک اوردوز را برای بیماران افزایش می‌دهد. به علاوه عوارض ناشی از ترک متادون نسبت به سایر مواد اعتیادآور طولانی‌تر است و احتمال بازگشت به مصرف پس از درمان نیز برای بیماران بالا می‌باشد. در نظر گرفتن این عوامل اهمیت اجتناب از درمان غیر اصولی و مراجعه به مرکز ترک اعتیاد معتبر برای ترک تضمینی متادون را روشن‌تر خواهد کرد.

روش‌های ترک تضمینی متادون کدامند؟

اولین و مهم‌ترین مرحله به منظور ترک تضمینی متادون، ارزیابی مراکز ترک اعتیاد موجود و انتخاب بهترین مرکز ترک اعتیاد است و در گام دوم اراده و مصمم بودن خود بیمار در پایداری به چنین تصمیم مهمی اهمیت دارد. البته از اهمیت حمایت خانواده در این مسیر نیز نباید غافل شد.

با توجه به این‌که روش‌های مختلفی برای ترک متادون با توجه به شرایط اختصاصی هر بیمار وجود دارد، متخصصین ما در کلینیک روزمهر، بهترین برنامه‌ی درمان را پس از ارزیابی شرایط جسمانی و روان‌شناختی بیمار و دوز و مدت مصرف تعیین می‌کنند.

هم‌چنین ما در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر خدمات مشاوره و روان‌درمانی ترک اعتیاد را به بیماران ارائه می‌دهیم. چون به تجربه دریافته‌ایم که توجه به درمان مشکلات روان‌شناختی موثر در ابتلای بیماران به اعتیاد، نقش مهمی در ترک تضمینی متادون و درمان همیشگی وابستگی به این داروی شبه مخدر و سایر مواد اعتیادآور دارد.

ترک تضمینی متادون به روش سم‌زدایی تدریجی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان دوره سم‌زدایی بدن از متادون برای هر بیمار با توجه به شرایط اعتیاد هر فرد متفاوت است و البته در مورد متادون به دلیل قابلیت ماندگاری طولانی‌تر در بدن، احتمالا طولانی‌تر از مدت زمان لازم برای سایر مواد اعتیادآور خواهد بود.

ولی عموما این دوره برای بیشتر افراد بین 12 روز تا دو هفته به طول می‌انجامد. پس از این مدت نیز لازم است بیمار به صورت منظم به کلینیک مراجعه کند تا با توجه به برنامه درمان تعیین شده، داروهای لازم برای تنظیم خواب و کنترل عوارض پس از ترک توسط روانپزشک متخصص ترک اعتیاد برای او تجویز شود.

ترک تضمینی متادون چگونه بدون درد ممکن است؟

مهم‌ترین عاملی که در ترک اعتیاد تضمینی برای بیماران وابسته به سوء مصرف متادون اهمیت دارد، درد و علائم قطع مصرف متادون است. در صورت وابستگی بدن به مصرف این داروی شبه مخدر، هر گونه قطع مصرف موجب واکنش در بدن بیمار می‌شود. چون بدن مجبور است عملکردهای عادی گذشته را بازیابی کند و در طی این مدت دچار عوارض آزاردهنده‌ای خواهد شد. البته در صورت انجام اصولی و استاندارد فرآیند سم‌زدایی، تحت نظارت پزشک متخصص ترک اعتیاد، عوارض قطع مصرف متادون کنترل شده و علائم ناخوشایند و دردهای بدنی به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

تاثیر روش ایمپلنت نالتروکسان در ترک تضمینی متادون چقدر است؟

یکی از موثرترین روش‌ها که در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر برای ترک تضمینی متادون به کار می‌رود، کاشت داروی نالتروکسان در بدن بیمار است. این دارو با کاهش علائم محرومیت ناشی از ترک مصرف متادون در بدن، موجب کاهش وسوسه‌ و تمایل فرد برای مصرف مجدد و لغزش خواهد شد و در واقع بیمار پس از مرحله‌ی سم‌زدایی و خروج متادون از بدن، دیگر علاقه‌ای به مصرف مواد نخواهد داشت. بنابراین ترک تضمینی و همیشگی هم در مورد متادون و هم در مورد سایر مواد مخدر، محرک، الکل و توهم‌آور با این روش امکان‌پذیر خواهد بود.

مدت زمان عوارض ترک متادون از ابتدای قطع مصرف چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به این‌که متادون نسبت به سایر داروها و مواد اعتیادآور، مدت بیشتری در بدن باقی می‌ماند، معمولا بیماران در روز اول عوارض خاصی نخواهند داشت. ولی به طور کلی، برخی عوارض ترک متادون بسته به میزان مصرف، از روز دوم یا دیرتر شروع می‌شود. عوارض روز دوم تا روزهای پنجم یا ششم شامل تب و لرز، تپش قلب، درد عضلانی، تمایل شدید برای مصرف متادون، اضطراب، تهوع، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی، بدن درد و به طور کلی علائم مشابه با بیماری آنفولانزا است که در روزهای پنجم و ششم به اوج خود می‌رسد. البته این‌که در چندمین روز پس از قطع مصرف بیمار با عوارض شدیدتری مواجه شود، به متغیرهایی مانند دوز مصرف و مدت زمان مصرف و شرایط بدنی فرد بستگی دارد و ممکن است در افراد مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد. پس از این دوره به تدریج علائم رو به کاهش می‌رود ولی به احتمال زیاد بی‌خوابی، تمایل به مصرف متادون، افسردگی و عدم انگیزه به همراه کمبود انرژی هم‌چنان وجود دارد.

به طور کلی باز هم تاکید می‌کنیم که مدت زمان فرآیند ترک تضمینی متادون و عوارض ناشی از آن برای تمام بیماران یکسان نیست و به دوز مصرفی و مدت زمان سوء مصرف فرد بستگی دارد. ولی نکته‌ی مهم و مشترک در تمام بیماران این است که در صورت انجام اصولی روش سم‌زدایی و پیگیری‌های پس از آن دوره خماری و سم‌زدایی با کمترین عوارض و درد سپری می‌شود.

به طور کلی، بهترین روش برای ترک تضمینی متادون، به خصوص در مورد اعتیاد شدید تا متوسط، درمان به روش بستری و انجام سم‌زدایی تدریجی است. در روش درمان بستری، بیماران در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر تحت مراقبت شبانه‌روزی و کادر درمان متخصص ترک اعتیاد شامل پزشک، روانپزشک و روانشناس قرار می‌گیرند. در فرایند سم‌زدایی تدریجی مخدرها و داروهای اعتیادآور مانند متادون از بدن خارج شده و به بدن فرصت داده می‌شود تا سلامت و عملکرد عادی خود را بازیابی کند.

آیا ترک تضمینی متادون با روش ترک ناگهانی امکان‌پذیر است؟

استفاده از روش‌هایی مانند ترک ناگهانی متادون، ترک با روش‌های غیراصولی و غیر علمی، استفاده از داروهای مسکن به عنوان جایگزین متادون بدون تجویز پزشک و سایر اقدامات مشابه، نه تنها منجر به تحمل عوارض و دردهای خماری شدید و غیرقابل تحمل برای بیمار می‌شود، بلکه به دلیل افزایش خطر بازگشت به مصرف مجدد و عود بیماری در فرد هیچ گونه کمکی به ترک تضمینی و همیشگی متادون نخواهد کرد. بنابراین لازم است به این نکته توجه کنید که ترک تضمینی متادون مخصوصا برای بیماران دارای علائم اعتیاد شدید، تنها با روش بستری و سم‌زدایی تدریجی امکان‌پذیر است. هم‌چنین نظارت شبانه‌روزی پزشک و روانپزشک متخصص ترک اعتیاد در این فرایند ضروری می‌باشد و لازم است به درمان مشکلات روان‌شناختی فرد به منظور جلوگیری از عود بیماری نیز توجه گردد.

سخن نهایی

تصمیم و اقدام برای ترک متادون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی یک بیمار مبتلا به سوء مصرف این ماده‌ی شبه مخدر است که البته با دشواری‌هایی نیز همراه خواهد بود. اما در صورت انتخاب درست و مراجعه به یک کلینیک ترک اعتیاد دارای کادر پزشکی متخصص و مجرب، مشکلات و سختی‌های این فرایند به حداقل ممکن خواهد رسید. شما عزیزان می‌توانید به منظور دریافت پاسخ پرسش‌هایتان و کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد روش‌های ترک تضمینی متادون و کاهش عوارض ترک متادون از طریق شماره 880694450- 021 با مشاورین ما در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر تماس بگیرید.

امتیازدهی به مقاله
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x