واتس آپ کلینیک

سم زدایی فوق سریع متادون برای چه بیمارانی امکان‌پذیر است؟

سم زدایی فوق سریع متادون یکی از روش‌های درمان وابستگی به این ماده اعتیادآور است. البته با توجه به دشوارتر بودن فرایند ترک متادون نسبت به سایر مواد افیونی ضروری است، اقدام به سم‌زدایی با روش فوق سریع در صورت تجویز پزشک متخصص ترک اعتیاد و در یک مرکز ترک متادون معتبر انجام گیرد. با مطالعه‌ی این مطلب در مورد شرایط و چگونگی انجام روش سم زدایی فوق سریع متادون، مدت زمان لازم برای انجام این روش درمانی و علائم و عوارض آن اطلاعات مفیدی کسب خواهید کرد.

متادون جزو کدام نوع از مواد اعتیادآور قرار دارد؟

داروی متادون اولین بار در زمان جنگ دوم جهانی در آلمان ساخته شده و به منظور تسکین درد کاربرد داشت. این داروی اعتیادآور زیر مجموعه مواد شبه افیونی و در واقع یک شبه افیون (اپیوئید) مصنوعی است، یعنی در آزمایشگاه از مواد شیمیایی ساخته می‌شود. سایر شبه افیون‌ها یا مانند مورفین و کدئین طبیعی هستند و از بوته خشخاش گرفته می‌شوند و یا مانند هروئین نیمه مصنوعی هستند، یعنی به صورت شیمیایی پردازش شده‌اند.

متادون شبه مخدری بسیار قوی است و از طریق اثرگذاری بر گیرنده‌های اوپیوئیدی مغز، موجب وابستگی در مصرف می‌شود. بنابراین استفاده از آن به عنوان دارویی به منظور ترک تریاک و سایر مواد افیونی، تنها منجر به تغییر ماده اعتیادآور مصرفی در بیمار می‌گردد و امروزه تجویز آن در کلینیک‌های معتبر درمان وابستگی به مواد اعتیادآور ممنوع می‌باشد.

سم ‌زدایی فوق سریع متادون در چه صورتی انجام می‌شود؟

به طور کلی در فرایند سم‌زدایی، مخدرها و مواد اعتیادآور مانند متادون از بدن خارج شده و در اصطلاح پاکسازی صورت می‌گیرد. فرایند سم‌‌زدایی چه به روش سم زدایی فوق سریع متادون صورت گیرد و یا به روش تدریجی، لازم است حتما تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد و کادر درمان مجرب انجام شود تا کم‌ترین علائم و عوارض را برای بیمار به همراه داشته باشد.

در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر روش مناسب سم‌زدایی متادون برای هر بیمار پس از معاینه، بررسی نتیجه آزمایش اعتیاد، ارزیابی شرایط جسمانی و روان‌شناختی، دوز و مدت مصرف به صورت اختصاصی برای هر فرد تعیین می‌شود.

به طور ویژه در صورت تمایل بیمار به انجام روش سم زدایی فوق سریع متادون، لازم است شرایط احراز برای این نوع درمان توسط پزشک متخصص ترک اعتیاد مورد تایید قرار گیرد. تنها در صورتی که بیمار از نظر سن و سلامت جسمانی مشکلی نداشته باشد و میزان وابستگی بدن به متادون از نظر دوز و مدت مصرف بسیار کم باشد، روش سم زدایی فوق سریع قابل انجام است. در غیر این صورت و در بیشتر موارد، به دلیل طولانی‌تر بودن فرایند سم‌زدایی متادون در مقایسه با سایر مواد افیونی، تجویز پزشکان ما در کلینیک روزمهر درمان به روش سم‌زدایی تدریجی خواهد بود.

طی سم‌زدایی تدریجی بیمار روزانه توسط روانپزشک ویزیت شده و داروهایی را به منظور کاهش درد و خماری و کنترل عوارض کوتاه مدت و بلندمدت ترک متادون دریافت می‌کند. به علاوه در طول دوره بستری شرایط بیمار به صورت شبانه‌روزی توسط کادر درمان بررسی می‌گردد.

روش ایمپلنت نالتروکسان چه تاثیری در سم زدایی فوق سریع متادون دارد؟

به طور کلی اتصال داروهای ضدمخدر مانند نالتروکسان به گیرنده‌های مغز باعث می‌شود تا وسوسه بیمار برای مصرف مجدد مواد اعتیادآور مانند متادون کنترل شود. روش ایمپلنت نالتروکسان در کلینیک روزمهر توسط جراح متخصص انجام می‌گردد. به طور کلی این روش که البته پس از مرحله سم‌زدایی قابل انجام است، تاثیر مهمی در عدم بازگشت بیمار به سوء مصرف مواد اعتیادآور و ترک موفق دارد.

سم ‌زدایی فوق سریع متادون چه مدت طول می‌کشد؟

زمان لازم برای سم‌زدایی بدن از مواد اعتیادآور برای هر بیمار با توجه به وضعیت جسمانی و میزان و مدت مصرف متفاوت است، در مورد سم زدایی فوق سریع متادون، در صورت انجام بین 3 تا 4 روز زمان لازم است و در روش تدریجی نیز طول دوره بستری معمولا 10 تا 12 روز به طول می‌انجامد که البته تاکید می‌شود این مدت زمان با توجه به شرایط  اختصاصی هر فرد متغیر خواهد بود و مدت زمان دقیق پس از ارزیابی بیمار توسط پزشک متخصص ترک اعتیاد مشخص می‌گردد.

علائم سم زدایی فوق سریع متادون کدامند؟

سوء مصرف متادون وابستگی جسمانی و روان‌شناختی به دنبال دارد و نیمه عمر آن هم از سایر اپیوئیدها طولانی‌تر است. به همین دلیل معمولا ترک سریع این ماده اعتیادآور نیز موجب بروز علائم و عوارض شدیدتری در بیمار می‌شود. عوارض و علائم سم زدایی فوق سریع متادون نیز بسته به شدت وابستگی می‌تواند موارد زیر را شامل شود.

• حالت تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • سرگیجه و احساس سبکی در سر
  • درد عضلانی
  • تمایل شدید به مصرف متادون
  • گیجی و عدم تمرکز
  • افسردگی و اضطراب
  • بی‌قراری و تحریک‌پذیری
  • بی‌خوابی
  • مشکل بینایی
  • افت فشار خون

علائم سم زدایی متادون حدودا 48 ساعت بعد از قطع مصرف شروع شده و پس از 3 تا 6 هفته برطرف می‌شود. در صورتی که سم زدایی تدریجی و فوق سریع متادون به صورت اصولی، در کلینیک ترک اعتیاد معتبر و تحت نظارت کادر درمان متخصص انجام شود، شدت علائم مذکور تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و در واقع عوارض کنترل گردند.

پس از سم‌زدایی فوق سریع متادون چه مراقبت‌هایی لازم است؟

در روش‌ سم زدایی فوق سریع متادون از بدن، صرفا این ماده اعتیادآور از جسم فرد خارج می‌شود. در واقع درمان جسمانی صورت گرفته ولی ممکن است تمایل روان‌شناختی به مصرف در بیمار باقی مانده و احتمال بازگشت بیمار وجود داشته باشد.

به همین دلیل در کلینیک روزمهر، پس از طی دوره سم‌زدایی خدمات روانشناختی و مشاوره شامل روان‌درمانی اعتیاد، مشاوره حضوری و آنلاین، روان‌درمانی فردی، سکس تراپی، گروه درمانی، خانواده درمانی، زوج درمانی، درمان رفتاری شناختی CBT و غیره به بیماران ارائه می‌گردد روان‌درمانی ضمن شناسایی و درمان مشکلات روان‌شناختی موثر در ابتلای فرد به سوء مصرف مواد اعتیادآور مانند متادون، به بیمار کمک می‌کند کلیه‌ی مراحل ترک اعتیاد را با موفقیت طی کرده و قادر به ترک متادون بدون بازگشت باشد.

آیا سم زدایی متادون در منزل امکان‌پذیر است؟

به طور کلی امکان درمان وابستگی به متادون در منزل و با روش‌های غیرعلمی وجود ندارد. متادون یک ماده اعتیادآور قوی با وسوسه مصرف بسیار شدید است. به همین دلیل در صورت وابستگی شدید بیمار به مصرف متادون، تحمل علائم و عوارض دردناک ترک مصرف برای فرد امکان‌پذیر نیست. همین امر یکی از دلایل اصلی ضرورت بستری بیمار در یک کلینیک ترک اعتیاد دارای مجور است. انجام فرایند سم‌زدایی و درمان بیمار در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر موجب انجام روند درمان تحت نظارت کادر پزشکی و روانشناسی شده و علائم ترک با استفاده از روش‌های درمان علمی و به روز تا حد زیادی کاهش می‌یابند. به علاوه متخصصان این مراکز روش‌های مناسبی را برای کنترل وسوسه مصرف مجدد در بیمار انجام می‌دهند.

به طور کلی انجام روش سم زدایی فوق سریع متادون که لازم است در مراکز ترک اعتیاد با توجه به شرایط جسمانی و میزان مصرف بیمار تحت نظارت کامل تیم پزشکی و با وجود تجهیزات بیمارستانی انجام شود، در منزل غیرممکن خواهد بود و منجر به لغزش بیمار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمان و ترک اعتیاد همیشگی متادون در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد روزمهر با شماره‌ 880694450- 021 با ما تماس بگیرید. هم‌چنین در صورت تمایل برای انجام سم زدایی فوق سریع متادون در کلینیک روزمهر، همکاران ما آماده پاسخ به کلیه‌ی پرسش‌های شما در مورد شرایط احراز این روش درمانی هستند.

امتیازدهی به مقاله
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x